PKS pod kreską
Stratą wynoszącą 1 milion 379 tysięcy złotych zamknął miniony rok łomżyński PKS. To największa ubiegłoroczna strata ze wszystkich PKS-ów należących do samorządu województwa. Z pięciu takich spółek zysk zanotowała tylko jedna – PKS Zambrów. Dziś podczas sesji sejmiku radni województwa podlaskiego będą dyskutować o wdrażanej przez zarząd województwa koncepcji połączenia wszystkich spółek poprzez ich wcielenie do PKS Białystok. Plany połączenia pięciu spółek PKS w jedną budzą obawy części załóg, ale działania zarządu w tej sprawie poparli związkowcy z PKS Łomża i PKS Białystok.
Samorząd województwa od pięciu lat jest właścicielem PKS Białystok, Suwałki, Łomża, Siemiatycze i Zambrów. W przekazanej radnym województwa ogólnej informacji o sytuacji w tych spółkach zarząd napisał, że w ostatnich latach zaobserwowano pogłębiającą się niekorzystną sytuację ekonomiczną, wynikającą przede wszystkim ze spadku przychodów z działalności przewozowej, z uwagi na dużą konkurencję, zmiany demograficzne oraz rosnący udział transportu indywidualnego. W jego ocenie najbardziej korzystne dla Województwa byłoby podjęcie próby połączenia spółek PKS.
- Zasadniczym celem łączenia spółek są względy ekonomiczne, w szczególności podniesienie efektywności funkcjonowania złączonych struktur, przede wszystkim w obszarze obniżki kosztów, ale również inspirowania zwiększenia przychodów – czytamy w dokumencie przekazanym radnym województwa. - Połączenie spółek winno zintensyfikować i poszerzać działania restrukturyzacyjne. Planowane połączenie jest działaniem, które ma ułatwić drogę ku poprawie efektywności przewozów i wzmocnić potencjał przetargowy spółek względem konkurencyjnych firm przewozowych. Nowa spółka będzie dysponowała dużo wyższym potencjałem rezerw do wykorzystania (efekt skali), a nadto zanikną aktualnie występujące sytuacje wewnętrznej konkurencji na liniach przewozowych, zniwelowane zostaną przyczyny konkurencyjnego kształtowania rozkładów jazdy, a także stosowania promocji cenowych.
Zarząd województwa podkreśla, że „procedura inkorporacji spółek odbywa się w pełni transparentnie”. W czerwcu odbyły się spotkania z Zarządami i Radami Nadzorczymi Spółek oraz przedstawicielami związków zawodowych, na których zostały szczegółowo przedstawione plany restrukturyzacji oraz zamierzenia dotyczące pracowników. W lipcu przeprowadzono spotkania Marszałka Województwa z załogami, w poszczególnych siedzibach Spółek „PKS”, mające na celu m.in. rozwianie obaw pracowników o bezpieczeństwo ich miejsc pracy.
zobacz: PKS po nowemu, czyli Podlaski