Cenne działki pod PPP
Na niemal 4 mln 100 tys. zł wyceniono wartość dwóch miejskich działek na rogu ul. W. Sikorskiego i Al. Legionów w Łomży, na których znajduje się obecnie dworzec autobusowy, a które mają być przeznaczone pod, zbudowane w ramach partnerstwa publiczno–prywatne, „Miejskie Centrum Handlowo – Komunikacyjne”. Postępowanie w tej sprawie toczy się od ponad trzech lat. Inwestycją zainteresowanych jest trzech przedsiębiorców i jest szansa, że jesienią miejscy urzędnicy wybiorą najlepszego z nich, który formalnie nabędzie miejskie działki, a później je zabuduje. Zgodnie z przeznaczeniem terenu na tu być dworzec, obiekty handlowo-usługowe, w tym także kolejny w mieście hipermarket, ale również mieszkania (?).
Projekt był sztandarowym pomysłem poprzedniego prezydenta miasta Mieczysława Czerniawskiego, a prezentowane oficjalnie założenie było takie, że na miejskiej działce obiekt wybuduje prywatny przedsiębiorca, który przez co najmniej 30 lat mógłby z niego czerpać zyski, a później całość odda miastu. Cała procedura negocjacyjna z przedsiębiorcami od samego początku jest spowita tajemnicą. Do tej pory nawet nie wiadomo jak przyszłe „nowe centrum Łomży” widzą zainteresowani inwestycją biznesmeni. Formalnie w negocjacjach z miastem, od wiosny 2013 roku, biorą udział trzy zarejestrowane w Warszawie spółki: „Łomża Centrum Komunikacyjne” „NEGRESKO” Hurtownia Lodów, Mrożonek i Artykułów Spożywczych oraz „Nap Invest SIEDEM”.
Stare partnerstwo po nowemu
Po zmianie władzy nowy prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski zadeklarował chęć kontynuacji przedsięwzięcia, przy czym zmieniono cele i założenia projektu.
- Sam pomysł partnerstwa był dobry, ale po drodze było wiele błędów – mówił Andrzej Garlicki, wiceprezydent Łomży ds. gospodarczych informując, że już w pierwszej turze negocjacji z zainteresowanymi podmiotami okazało się, że założenia projektu są nierealne.
Po dokonanej w maju br. zamianie stosownej uchwały Rady Miasta z celów PPP wypadł punkt dotyczący pozyskania w ramach inwestycji dodatkowej powierzchni biurowej (1300 m2) na potrzeby Urzędu Miejskiego. Teraz część publiczna to przede wszystkim dworzec autobusowy (zgodnie z planami miał zajmować około 500 m2 w obiekcie, którego wielkość szacowano na około 15000 m2) oraz ogólnodostępny parking, który – jak wyjaśniał Garlicki byłby wykorzystywany na potrzeby nowych obiektów komercyjnych, ale także dworca i pobliskiego targowiska miejskiego.
Zmieniono także założenie odnośnie właściciela obiektu, którym - w części komercyjnej - ma zostać prywatny podmiot „po spełnieniu określonych warunków, służących zabezpieczeniu interesów Miasta Łomży”. To on na samym początku ma kupić miejskie działki, których wartość – jak mówił Garlicki – miałaby mniej więcej „zbilansować z kosztami realizacji obiektów publicznych”.
Dworzec, hipermarket i mieszkania?
Teraz ratusz opublikował „wykazu nieruchomości stanowiących własność Miasta Łomża przeznaczonych do sprzedaży” w trybie bezprzetargowym w ramach projektu PPP. Wykaz obejmuje dwie dworcowe działki nr 22431/31 i 22894/46 o powierzchniach 685 m2 i 8433 m2. Są one przeznaczone „do zabudowy usługowej, obszary lokalizacji obiektów handlowych o pow. sprzedaży powyżej 2000 m2, obszar głównych przestrzeni publicznych, obszary wskazane do uzupełnienia zabudowy funkcją mieszkaniową”. Wartość obu działek wyceniono na 4 mln 99 tys. zł, a cena zbycia prawa własności ma być „zgodna z ofertą, nie mniej niż wartość nieruchomości + VAT”. Jest tam także informacja, że nabywcą działki ma być partner prywatny, przy czym zaznaczono, że nastąpi to poprzez „wniesienie wkładu własnego podmiotu publicznego w ramach postępowania o partnerstwie publiczno – prywatnym”.