Łomża doczeka się Miejskiego Centrum Handlowo-Komunikacyjnego z PPP?

W trzecim kwartale 2016 władze Łomży chcą rozstrzygnąć toczące się od trzech lat postępowania na wyłonienie podmiotu gospodarczego, który w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego miałby przebudować tereny obecnego dworca autobusowego przy skrzyżowaniu Legionów i Sikorskiego w nowoczesne Miejskie Centrum Handlowo-Komunikacyjnego. Jak informuje Łukasz Czech z ratusza w połowie marca br. odbyła się kolejna tura spotkań z kandydatami w ramach negocjacji, a prezydent miasta podczas ostatniej sesji Rady Miasta powiedział, że ma nadzieję, że w niedługim czasie będzie mógł poinformować szczegółowo radnych o działaniach miasta w zakresie PPP.
Realizacja w ramach partnerstwa prywatno-publicznego Miejskiego Centrum Handlowo-Komunikacyjnego to jeden z pierwszy pomysłów ogłoszonych przez poprzedniego prezydenta Mieczysław Czerniawskiego. Centrum miałoby połączyć funkcje transportowe, administracyjne, handlowe czy usługowe i jak mówił ówczesny wiceprezydent Beniamin Dobosz, prowadzący od początku 2013 roku negocjacje z trzema firmami, które zgłosiły chęć uczestnictwa w przedsięwzięciu, miałoby stworzyć „nowe centrum miasta”.
Założenie było takie, że na miejskiej działce wybuduje je prywatny przedsiębiorca, który przez co najmniej 30 lat mógłby czerpać zyski, a później całość oddać miastu. W ciągu trzech lat prowadzenia postępowania zmieniły się władze miasta i urzędnicy negocjujący z przedsiębiorcami. Ci ciągle są chętni na realizację z miasta inwestycji, choć zmieniły się warunki. Międzyczasie władze miasta zdecydowały, że stojące przy dworcu pawilony handlowe, które pierwotnie miały zostać rozebrane, będą dalej funkcjonowały oddane w użytkowanie wieczyste dotychczasowym dzierżawcom. Także przedsiębiorcy mieli stawiać miastu ostre warunki – np. podzielić się z miastem „ryzykiem” inwestycyjnym zaciągając kredyt na budowę Centrum pod zastaw miejskiej działki.
Negocjacje między miastem a przedsiębiorcami są poufne do tego stopnia, że nawet nie pokazano rysunków jak Miejskie Centrum Handlowo-Komunikacyjne miałoby wyglądać, choć kilka z nich od dłuższego czasu można znaleźć w internecie. (zobacz projekt biura haussARCHITEKCI)
Dodajmy, że gdy rozpoczynano negocjacje o PPP wartość inwestycji szacowano na kilkadziesiąt milionów złotych od 45 do 80 milionów.