Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Oszczędności władzy stopniały

Główne zdjęcie
Z-cz prezydenta Agnieszka Muzyk, prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, z-ca prezydenta Andrzej Garlicki i skarbnik miasta Elżbieta Parzych podczas konferencji na której ogłoszono oszczędności

Zaoszczędzeniem w ubiegłorocznym budżecie miasta dwóch milionów złotych chwalą się władze Łomży. Oszczędności miały wynikać z podjętych przez nie działań racjonalizujących miejskie wydatki. Tyle tylko, że jak się okazuje z oszczędnościami jest podobnie jak ze śniegiem tej zimy – gwałtownie topnieją. Po kilkukrotnym dopytywaniu o nie w ratuszu z przesłanych wyjaśnień wynika, że oszczędności wyniosły nie 2 mln zł, a 1,2 mln zł, a z tego 10% bezpośrednio zawdzięczamy zimie, której w ubiegłym roku nie było.

O dwumilionowych oszczędnościach dokonanych w ubiegłorocznym budżecie miasta przez władze Łomży mieszkańcy dowiedzieli się w listopadzie, podczas prezentacji przez prezydenta Mariusza Chrzanowskiego projektu budżetu miasta na 2016 rok. Szczegółów nie podano, ale kwota ta powtarzana była także później wielokrotnie. Podejrzenia co jej wysokości piętrzyły się wraz z upływem czasu odpowiedzi na skierowane do ratusza pytania w tej sprawie. Po tygodniu ratusz odpowiedział, że „oszczędności, o których była mowa na konferencji prasowej, powstały dzięki” i wskazał pięć punktów. Spełnienie prośby o dopisanie do nich kwot zajęło ratuszowi niemal dwa miesiące. Dopiero teraz Grzegorz Zawada, asystent medialny prezydenta, dosłał kwoty do pięciu punktów oszczędności z 2015 roku:
1. Wcześniejsza spłata kredytu – oszczędności ok. 64 tys. zł,
2. Zmiana form rozliczeń m.in. dzierżawy terenu pod wysypisko śmieci, miasto zaoszczędziło około 89 tys. zł. 
- Ta zmiana formy daje nam prawną możliwość odliczania VAT-u od planowanych nakładów inwestycyjnych – zaznacza Zawada dodając, że dzięki temu, w roku 2015, udało się odzyskać podatek VAT zapłacony w latach ubiegłych, około 200 tys. zł.
3. Oszczędności na wynagrodzeniach związanych m.in. z późniejszym zatrudnieniem niż pierwotnie planowano naczelników niektórych wydziałów, zwolnieniami lekarskimi, wakatami po przejściach pracowników na emeryturę, utworzeniu punktu kasowego - ponad 716 tys. zł. 
4. Oszczędności na opracowywaniu przez urzędników (a nie zlecaniu na zewnątrz) decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz wykonywaniu zadań polegających na ustaleniu wymagań dla nowej zabudowy i zagospodarowania terenu - około 70 tys. zł. 
5. Łagodna zima (środki na zimowe utrzymanie dróg, tzw. Akcja „Zima”) - 125 tys. zł.

Sumując te kwoty wychodzi, że oszczędności wynoszą 1 mln 264 tys. zł, czyli o ponad 700 tys. zł mniej niż ogłosiły władze. Poza tym nie wszystkie one wynikają z celowych działań prezydenta. Jako takie na pewno są te z punktów: 1, 2 i 4, ale one w sumie opiewają na ok. 425 tys. zł.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę