Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Turkey nor turkey na maturze z angielskiego w IV LO

Główne zdjęcie
Damian Listowski

Trzydniowy maraton maturalny, kiedy około 1760 trzecioklasistów z liceów i czwartoklasistów z techników z Łomży w 25 szkołach pisało egzaminy z języka polskiego i matematyki, zakończył się egzaminem z języka angielskiego. - Z polaka poszło mi dobrze, z matmy słabiej, ale nie najgorzej, a z anglika, po napisaniu na poziomie podstawowym, czekam na maturę na poziomie rozszerzonym – opowiada 20-letni Damian Listowski z Łomży, który rok temu ukończył IV LO przy ul. Zielonej, a z powodu poprawki z matematyki nie przystępował w ogóle do matury. - Z anglika miałem dobrych nauczycieli: panią Kołakowską i pana Galanka, którzy może niczego nowego mnie nie nauczyli, ale mogłem sobie na ich lekcjach uporządkować i utrwalić wiedzę zdobytą przez sześć lat w Stanach.

Do pracy w Stanach najpierw poleciała mama Damiana, potem miał do niej dołączyć tata, dlatego zabrał syna ze sobą, gdy chłopiec był w czwartej klasie podstawówki. Damianowi spodobało się w Ameryce na tyle, że postanowił zostać z rodzicami i uczyć się w ośmioletniej amerykańskiej szkole podstawowej do 1. kl. high school, szkoły średniej. - Największym plusem było, że nauczyłem się tam angielskiego i poznałem sporo ludzi, fajnych koleżanek i kolegów. Tata nie chciał mnie puścić do szkoły publicznej, tam nie jest bezpiecznie, więc byłem w katolickiej. Ale w pewnym momencie zatęskniłem za Polską – uśmiecha się do wspomnień. - Poczułem się obco, że USA to nie mój kraj...

W ojczystym kraju podczas matury w Łomży Damian miał aż dwie godziny na wysłuchanie trzech fragmentów nagrań z lektorami i wypełnienie arkusza egzaminacyjnego, jednak wystarczyła mu godzina z kawałkiem. W pierwszym – jak relacjonuje maturzysta – puszczano dwa razy audycję radiową z konkursem z dziękczynienia, jednak „Turkey nor turkey” - czyli ani Turcja, ani indyk w niej się nie pojawiały. Praca ucznia polegała na wskazaniu prawdy i fałszu w punktach testu. Drugie słuchanie dotyczyło sporej liczby zwierząt, także dzikich jak niedźwiedź, ale i domowych, tak jak pies, który łapał złodzieja i wypadł za balkon. W trzecim fragmencie metodą P – F należało opisać perypetie i dylematy kobiety, która podjęła się pracy w studiu filmowym, i to chyba jako reżyser.

Damian nie tylko przygotowywał się do matury, ale również pracował w McDonald's w Łomży, który jest jednym z ponad 350 istniejących w Polsce. Wybrał się również na test sprawnościowy i z wiedzy ogólnej do szkoły policyjnej w Szczytnie. - O angielski na spotkaniu w Białymstoku nas nie pytali, ale to na pewno plus w pracy policjanta – ocenia Damian, siedząc w cichej „Budowlance” po wyjściu ze szkoły zestresowanych językiem obcym maturzystów. - Z torem przeszkód poradziłem sobie, z testem ogólnym nie było wesoło. Dużo pytań z polityki, która mnie w ogóle nie interesuje.

Mirosław R. Derewońko


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę