czwartek, 19 października 2017 napisz DONOS@

Lekcja historii w wierszu i pieśni

Wychowankowie Bursy Szkolnej nr 3 w Łomży: Hubert Dymnicki w kategorii recytacja oraz duet Alicja Weydmann i Hubert Weydmann w kategorii piosenka, zwyciężyli w IV Przeglądzie Poezji i Piosenki Patriotycznej. We wtorek Łomży rywalizowali wychowankowie 12 burs i internatów z terenu całego województwa podlaskiego. – To bardzo ważne, żeby młodzi ludzie mieli świadomość tego, jaka jest historia naszego kraju – mówi Alicja Weydmann. – Dlatego konkursy tego typu to doskonały pomysł, bo jeśli ktoś stara się zrozumieć to, o czym mówi lub śpiewa, a przy okazji znajdzie się kilka osób, które chcą tego posłuchać, to myślę, że jest super – to taka prawdziwa lekcja historii!

Tegoroczny Przegląd Poezji i Piosenki Patriotycznej odbył się pod hasłem „Polska moja Ojczyzna”. W Bursie Szkolnej nr 1 w Łomży zaprezentowało się 23 utalentowanych nastolatków z Supraśla, Rudki, Niećkowa, Białegostoku, Dąbrowy Białostockiej, Białowieży, Marianowa i czterech burs łomżyńskich, z gospodarzami na czele. Młodzi recytatorzy i wokaliści postawili na bardzo ambitny repertuar. Miłośnicy poezji chętnie sięgali zarówno do kanonu, to jest wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Adama Asnyka czy Ernesta Brylla, jak i dokonań młodszych twórców. W piosenkach też nie brakowało patriotycznych akcentów, począwszy od pieśni wojskowych czy harcerskich z okresu II wojny światowej, aż do przejmujących utworów z okresu przełomu: „Psalmu stojących w kolejce” czy nieformalnego hymnu Polski okresu stanu wojennego „Ojczyzno ma” ks. Karola Dąbrowskiego. Dlatego też zarówno młodsza część publiczności, jak i przedstawiciele Związku Sybiraków, kombatanci ze Związku Żołnierzy Wojska Polskiego oraz licznych stowarzyszeń i towarzystw nie kryli emocji, słuchając poszczególnych wykonań.  
– Z prawdziwym wzruszeniem wysłuchałam utworów wykonywanych przez młodzież – mówi Danuta Pieńkowska-Wolfart, prezes Zarządu Oddziału Związku Sybiraków w Łomży. – Wydaje mi się, że taki przejaw patriotyzmu jest bardzo ważny, kiedy uważa się, że młodzież w dzisiejszych czasach  nie ma żadnych ideałów i tylko siedzi w internecie – tak ogromne jej zaangażowanie w takie przedsięwzięcie jest niezwykle krzepiące!
Miało to także wpływ na werdykt jury, które poza trzema nagrodami w obu kategoriach przyznało też pięć wyróżnień. Witold Długozima, Magda Sinoff i przewodnicząca Ewa Chludzińska docenili w ten sposób czworo wokalistów: Dianę Skupniewską (bursa katolicka Łomża), Annę Niemyjską (Rudka), Martynę Gużewską (Białowieża) oraz duet Karol Haponik i gitarzysta Mateusz Horosz (Dąbrowa Białostocka), zaś wśród recytatorów Karolinę Kossakowską (bursa nr 3 Łomża). W kategorii recytacja III miejsce zdobył Mateusz Stankiewicz z Niećkowa, drugi był Arkadiusz Raducha z Białegostoku, zaś triumfował wychowanek bursy nr 3 i uczeń II klasy Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży Hubert Dymnicki, recytujący wiersz „Zawracanie głowy” Kazimierza Wierzyńskiego. Wśród wokalistów III nagrodę zdobyła Magdalena Łapińska (bursa nr 2 Łomża), II miejsce przypadło Aleksandrze Marii Witkowskiej (Marianowo), zaś ze zwycięstwa cieszył się duet rodzeństwa bliźniaków, uczniów III klasy II LO, Alicji i Huberta Weydmann z Bursy Szkolnej nr 3, wykonujących utwór „Pieśń kronika” Marka Grechuty.
– Tak zdolni uczniowie naprawdę nie wymagają zbyt wielkiego nakładu pracy! – ocenia Iwona Kwiatkowska, która wraz z Urszulą Bielicką-Gronek przygotowywała reprezentantów bursy nr 3 do konkursu. – Trzeba ich ukierunkować, ale jeśli mają talent, a przede wszystkim chęć do pracy, to jest to już bardzo łatwe. Daje to nam mnóstwo satysfakcji, nawet wtedy, gdy nie zdobywa się pierwszych miejsc, bo już patrzenie na nich, na tej scenie, jest dla nas ogromną radością!
– Poprzeczka znowu została podniesiona w górę – ocenia poziom konkursu jedna z jego organizatorek Urszula Przesław z Bursy Szkolnej nr 1. – Repertuar był różnorodny i bardzo przejmujący, dlatego odbierałam go bardzo emocjonalnie. Cieszy mnie również to, że sami wykonawcy pokazali, że w ich sercach nie ma obojętności, że czują tę tematykę, tym bardziej, że większość młodzieży w bursach i internatach to samorodne talenty. A ponieważ bursa to miejsce, w którym młodzież mieszka, żyje i rozwija się, mamy też możliwość kształtowania jej zainteresowań czy charakterów również pod kątem wartości patriotycznych.

Wojciech Chamryk


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0