Pieniądze na kolej do Łomży
Ponad pół miliona złotych przekazał zarząd województwa podlaskiego spółce PKP Polskie Linie Kolejowe na opracowanie dokumentacji niezbędnej do modernizacji linii kolejowej do Łomży. Jak przekazuje Jacek Piorunek, członek zarządu województwa, pieniądze na dokumentację pochodzą ze starego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego, a pieniądze na remont torowiska zostały już zapisane w nowym RPOWP 2014-2020.
Zbudowane jeszcze za cara linie kolejowe biegnące z Łomży do Śniadowo przez Śniadowo z Łap do Ostrołęki są w fatalnym stanie technicznym. Jeszcze na początku ubiegłego roku zarządca infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, umieściła obie linie nr 36 (Ostrołęka - Śniadowo - Czerwony Bór - Czarnowo - Kulesze Kościelne - Jamiołki - Sokoły - Łapy) oraz nr 49 (Śniadowo – Łomża) na liście linii kolejowych, które miały być przeznaczone do definitywnego zamknięcia wraz z końcem 2013 roku. Po protestach mieszkańców i samorządów obie linie z listy wykreślono. Zainwestowanie koleją do Łomży wyraziły władze województwa podlaskiego obiecując, a następnie zabezpieczając środki na remont torowiska w ramach nowego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Za te pieniądze w latach 2014-2020 planowana jest rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo-Łomża oraz rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy – Śniadowo – granica województwa mazowieckiego, której celem byłoby przywrócenie ruchu na trasie Białystok – Śniadowo – Łomża. Zgodnie z planami to zarządcą linii kolejowych czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma przeprowadzić inwestycję. Dziś, decyzją zarządu województwa podlaskiego, spółka PKP PLK otrzymała 540 tysięcy złotych na opracowanie projektu rewitalizacji tych linii kolejowych. Pieniądze pochodzą z pozostałych jeszcze środków starego RPOWP 2007-2013.
Władze województwa podkreślają, że w kolej do Łomży chcą zainwestować w związku z możliwościami gospodarczego wykorzystania tego środka transportu.