Mleczna wojna... z marketami
Organizacje branżowe zrzeszające rolników, producentów i przetwórców mleka z protestują przeciwko polityce „kreowania i ustalania cen wyrobów mleczarskich” stosowanych przez sieci handlowe Biedronka, Lidl, Kaufland. Jak twierdzą wykorzystując rosyjskie embargo przedstawiły one „propozycje bezwzględnego zredukowania cen”, są poniżej kosztów wytworzenia produktu. Działacze rolniczy w liście skierowanym do tych sieci, ale także do Ministra Rolnictwa piszą, że że działania te odbierają „jako próbę destabilizacji polskiego rolnictwa”.
Oto list podpisany przez przedstawicieli czterech organizacji rolniczy:
Organizacje branżowe zrzeszające rolników, producentów i przetwórców mleka z wielkim zaniepokojeniem obserwują politykę kreowania i ustalania cen wyrobów mleczarskich, jakie stosują sieci handlowe w zakupie do sklepów Biedronka, Lidl, Kaufland w stosunku do swoich partnerów - dostawców na terenie naszego kraju po wprowadzeniu rosyjskiego embarga. Złożone przez Państwa propozycje bezwzględnego zredukowania cen produktów dostarczanych przez producentów do tych sieci obniża rentowność w zakładach produkcyjnych do poziomu poniżej kosztów wytworzenia produktu. Zważywszy na fakt, iż kolejna propozycja obniżki złożona została w obliczu politycznych decyzji Rosji o zamknięciu rynku, Państwa propozycje traktować należy jako propozycję bezwzględnego wpisywania się w politykę destabilizacji polskiego i unijnego rynku mleka.
W sytuacji kiedy tak wiele rządów i KE, w tym minister Marek Sawicki, zabiega o utrzymanie i stabilizację cen produktów, w tym mleka w skupie, Państwa działania odbieramy jako próbę destabilizacji polskiego rolnictwa.
Prowadzona przez Państwa polityka w znaczący sposób przełoży się na obniżkę cen w rynku produktowym wyrobów mlecznych w całym kraju, a w końcowym efekcie na znaczny spadek cen surowca, co z kolei spotka się z ogromnym niezadowoleniem ze strony tysięcy producentów mleka. Przy tak dużych kwotach kar za nadprodukcję poziom opłacalności produkcji mleka spada poniżej progu rentowności.
Wzywamy o prowadzenie przyjaznej, przewidywalnej i partnerskiej współpracy z dostawcami w polityce ustalania cen zakupu produktów oraz stabilizowania rynku produktów rolnych i rynku mleka w trudnym okresie dla całej Unii Europejskiej.
Pod takim listem podpisali się:
Leszek Hądzlik, prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka,
Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich,
Wiktor Szmulewicz, prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych,
Agnieszka Maliszewska, dyrektor Biura Polskiej Izby Mleka.