Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 28 marca 2024 napisz DONOS@

Koncesje na alkohol... dla wszystkich?

Gdy Mieczysław Czerniawski obejmował urząd prezydenta Łomży w mieście było 25 sklepów, w których sprzedawano mocne alkohole. Zaraz po objęciu urzędu na wniosek prezydenta radni podwoili tę liczbę. Teraz okazuje się, że jesienią, będzie kończyła się czteroletnia kadencja Czerniawskiego na urzędzie prezydenta miasta sklepów z mocnymi alkoholami w Łomży może być nawet cztery razy więcej niż było wcześniej. Wczoraj informowaliśmy, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży po raz czwarty uchyliło decyzję prezydenta o przyznaniu koncesji na handel alkoholem hipermarketowi Tesco. Wczoraj też do radnych Łomży został wysłany wniosek prezydenta o zwiększenie liczby koncesji alkoholowych dla sklepów z 50 do 100 i dla „barów” z 65 do 100. Co ciekawe, tych drugich już teraz jest w mieście więcej niż chętnych na nie.

Pod wnioskiem do Rady Miasta o zwiększenie liczby miejsc w których mieszkańcy mogliby kupić lub napić się alkoholu widnieje podpis Beniamina Dobosza, pierwszego zastępcy prezydenta Mieczysława Czerniawskiego. Przekonuje on, że „istniejący stan ogranicza zasadę równości i swobodę działania przedsiębiorców na terenie miasta Łomża”. Pisze, że proponowany projekt dotyczący drastycznego zwiększania liczby koncesji „jest realizacja postulatów przedsiębiorców, którzy bezskutecznie ubiegają się o wydanie zezwoleń w ramach limitu od paru lat, popartych petycja kilkuset mieszkańców Łomży”.  Argumentuje, że liczba koncesji na sprzedaż alkoholu w Łomży jest niższa niż w Suwałkach (105), Ełku (110), Ciechanowie (140) i Ostrołęce (65).

Przypomnijmy to już drugi wniosek prezydenta w ciągu tej kadencji samorządu o zwiększenie limitów koncesji na handel alkoholem w Łomży. Poprzedni był rozpatrywany przez radnych w nieco ponad trzy miesiące po objęciu urzędu prezydenta Łomży przez Mieczysława Czerniawskiego. Wówczas zwiększano liczbę koncesji także o 100% z 25 punktów na 50. Wówczas wniosek przeszedł nieznaczną większością głosów. „Za” głosowało 11, „przeciw” 9, a 3 „wstrzymało się od głosu”.  
Także za urzędowania prezydenta Mieczysława Czerniawskiego, w marciu 2012 roku, zmieniono uchwałę w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomża, wyznaczając strefę w obrębie starówki gdzie punkty sprzedaży alkoholu mogą znajdować się w odległości 30 metrów, a nie 90 metrów jak w całym mieście, od  tzw. „obiektów chronionych” czyli szkół, bibliotek, burs czy kościołów.   


Wszystko wskazuje, że zgłoszona teraz propozycja tak wielkiego wzrostu liczby koncesji alkoholowych w mieście ma związek z nieudolnie prowadzonymi postępowaniami o rozdział koncesji alkoholowych w ciągu ostatnich kilku lat i stosowaniem przez miejskich urzędników „widzimisia”, czyli dodatkowego kryterium, którym eliminowano z postępowania koncesyjnego zbędnych konkurentów. 
Jeśli radni na propozycję prezydenta się zgodzą takiego problemu już nie będzie. Alkohol, który dziś dostępny jest w 50 sklepach i stacjach paliw, będzie mógł być już sprzedawany chyba we wszystkich spożywczakach, a być może także w niektórych piekarniach. 
Propozycja zaś zwiększenia liczby koncesji barowych, których już dziś, przy liczbie 65, w mieście jest więcej niż chętnych na nie, wydaje się czystym zagraniem na „zdrowy kompromis”. Z tego punktu można będzie ustąpić w zamian za poparcie zwiększenia koncesji sklepowych.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę