Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

„Pomnik marnotrawstwa środków unijnych i miasta Łomży” pochłonie wiele milionów

Główne zdjęcie
Meblowa od ul. Poznańskiej - odcinek ok. 800 metrów długości

Od niemal 7 do prawie 9,5 milionów złotych chcą firmy za budowę fragmentu dwujezdniowej ulicy Meblowej. Chodzi o odcinek o długości około 800 metrów - mniej więcej połowę całej ulicy – od strony ul. Poznańskiej. Już wcześniej miasto wskazało najkorzystniejszą ofertę na odcinek Meblowej od strony Wojska Polskiego. Ta opiewa na niemal 18 mln zł, przy czym poza budową szerokiej Meblowej przetarg obejmował także przebudowę około 300 m ul. Wojska Polskiego, wraz budową ronda na skrzyżowaniu z Meblową, oraz budowę około 1,3 km czterech innych mniejszych dróg w ramach projektu uzbrojenia terenów inwestycyjnych w rejonie ulic Meblowej i Ciepłej.

Meblowa - wlot w ul. Poznańską
Meblowa - wlot w ul. Poznańską
Meblowa od ul. Wojska Polskiego
Meblowa od ul. Wojska Polskiego
Meblowa - wlot w Wojska Polskiego
Meblowa - wlot w Wojska Polskiego

Dziś na budowę dwupasmowej ulicy Meblowej od strony ul. Poznańskiej wpłynęło do ratusza sześć ofert od firm z Białegostoku, Bielska Podlaskiego, Łomży, Mińska Mazowieckiego i Pruszkowa. Najtańsza wynosi 6,9 mln zł, najdroższa 9,5 mln zł, a miasto na budowę tego odcinak ulicy – o długości 800 metrów - planowało wydać nawet ponad 11 mln zł. 

Gdy jeszcze w 2012 roku po raz pierwszy ujawniliśmy, że miasto ma zamiar przebudować dziś wąską i ślepą ulicę Meblowa w szeroką na 35 metrów arterię komunikacyjną z dwiema jezdniami mającymi po dwa pasy ruchu jeden z przedsiębiorców inwestycję określił mianem „pomnika marnotrawstwa środków unijnych i miasta Łomży”. Jak przekonywał tak szeroka ulica w tej części miasta nigdy nie będzie w pełni wykorzystana. Przez blisko rok ratusz przekonywał, że budowa dwujezdniowej ulicy Meblowej wynika z przewidywanego obciążenia jej ruchem. W listopadzie ubiegłego roku udało nam się dotrzeć do dokumentu na który powoływali się miejscy urzędnicy. Okazało się, że z analizy i prognozy ruchu wychodzi, że po wybudowaniu dwujezdniowej ulicy Meblowej w 2015 roku będzie nią jeździło, w szczycie komunikacyjnym, jedynie 350 samochodów na godzinę, czyli mniej więcej tyle ile kilka lat temu notowano na wąskiej ulicy Pięknej. Z wyliczeń ekspertów wynika, że za 20 lat Meblowa mogłaby osiągnąć pełne „obciążenie”, ale pod warunkiem że do tego czasu nie powstanie obwodnica Łomży, a przez centrum miasta - ulicą Wojska Polskiego - będzie przejeżdżało cztery razy więcej samochodów niż teraz. Tymczasem wszyscy - władze miasta, województwa, parlamentarzyści - jak twierdzą zabiegają aby obwodnica Łomży powstała do 2020 roku

Po ujawnieniu tych faktów prezydent Mieczysław Czerniawski mówił, że tylko połowa ulicy Meblowej - ta budowana w ramach projektu uzbrojenia terenów inwestycyjnych, będzie ulicą dwujezdniową, bo jest już za późno na zmianę wniosku, a reszta ma być ulicą jednojezdniową. Kilka dni później prezydent znowu zmienił zdanie i Meblowa na całej długości ponownie stała się szeroka. Tym razem prezydenckim argumentem była wysokością unijnego dofinansowania przyznana miastu - 90% kosztów inwestycji. Ta część Meblowej będzie realizowana w ramach trzeciego etapu usprawnienia drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego.

- Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do przeniesienia ruchu tranzytowego w relacjach Ostrołęka (droga krajowa 61) – Ostrów Mazowiecka (droga wojewódzka 677) i Zambrów (droga krajowa 63) – przekonuje dziś Łukasz Czech z ratusza. - Ulicą Poznańską przejeżdża 2,5 tys. tirów dziennie i uciążliwości z tego powodu dotkliwie odczuwają mieszkańcy okolicznych domów. Budowa dwujezdniowej drogi Meblowej pozwoli na wyeliminowanie ruchu ciężkiego przejeżdżającego przez teren z zabudową jednorodzinną. Ulica ta połączy również istniejące tereny przemysłowe z planowaną obwodnicą Łomży, a ulice: Szosa do Mężenina, Poznańska i Meblowa utworzą wewnętrzną obwodnicę miasta i spowodują zmniejszenie natężenia ruchu na ulicach podstawowego układu komunikacyjnego, położonych w południowej części miasta.

Budowa meblowej ma zacząć się wiosna tego roku i zakończyć wiosną 2015 roku. Aby móc zbudować całą ulicę miasto musi wywłaszczyć około stu działek i wypłacić ich właścicielom należne odszkodowania. Przystepując do realizacji inwestycji Łomża posiadała jedynie około 20-25% gruntów pod drogę.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę