Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Po dwóch latach koncesje podzielone na nowo, ale inaczej

Sześciu sklepom spośród tych, którym w wakacje odebrano koncesje na handel alkoholem w Łomży, przyznano je ponownie. Trzem przedsiębiorcom, którzy wówczas je stracili, teraz odmówiono przyznania zezwoleń. W ratuszu w pół roku po cofnięciu koncesji ponownie rozpatrzono wnioski składane jeszcze w 2011 roku na przyznanie zezwoleń na sprzedaż w sklepach napojów alkoholowych innych niż piwo. I wynik rozdziału koncesji jest znacząco inny niż przed ponad dwoma laty.

Przypomnijmy: wiosną 2011 roku nowe władze miasta dwukrotnie z 25 do 50 zwiększyły liczbę koncesji na handel alkoholem w sklepach na terenie Łomży. Kilka miesięcy później prezydent ogłosił, że ma do rozdzielenia jeszcze 11 koncesji. Do boju o nie stanęło 40 przedsiębiorców. 
Z racji tego, że określane w uchwale Rady Miasta dwa kryteria podziału koncesji - data wpływu i zasada „jeden przedsiębiorca – jeden punkt” - spełniła większa liczba przedsiębiorców niż było wolnych punktów, prezydent przyjął dodatkowe kryterium oceny wniosków – kryterium terytorialności. I właśnie zastosowanie tego dodatkowego kryterium podważał w skargach przedsiębiorca, który wówczas koncesji nie dostał. Sądził się przez niemal dwa lata, przegrywając po drodze aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który przyznał mu rację i uchylił wydany w tej sprawie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ale także rozstrzygnięcie  Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży oraz pierwotną decyzję prezydenta Łomży. 
NSA uznał, że w rozpatrywanej przez niego sprawie nie wykazano, aby stosowanie dodatkowego kryterium wyboru było konieczne. Uzasadnia, że skoro bowiem jednym z kryteriów podstawowych była data wpływu wniosku, to oznacza, że należało preferować tych przedsiębiorców, którzy złożyli wnioski najwcześniej. Sąd podkreśla, że prezydent Łomży prowadził rejestr wpływu wniosków z podaniem daty wpływu i nadaniem numeru systemowego, z którego wynika, że skarżąca spółka złożyła wniosek jako trzeci z kolei przedsiębiorca. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego skoro wniosek nie został wykluczony z powodu naruszenia kryteriów określonych w uchwale Rady Miasta to odmowa udzielenia jej 1 z 11 rozdzielanych zezwoleń nastąpiła bezprawnie - „wbrew kryteriom ustalonym przez Radę Miasta Łomży, z przekroczeniem granic uznania administracyjnego”. 
Po wyroku NSA, który zapadł 24 lipca 2013 roku, sklepy, które na podstawie wydanej dwa lata wcześniej decyzji handlowały alkoholem w mieście straciły ten przywilej, a prezydent ponownie miał rozpatrzeć złożone w 2011 roku wniosku i na nowo rozdzielić pomiędzy przedsiębiorców koncesje. Stało się to dopiero niedawno. Pytania o nowy podział wysłaliśmy do ratusza dwa tygodnie temu (16 stycznia) odpowiedzi otrzymaliśmy dziś (29 stycznia).
- Po ponownym rozpatrzeniu wniosków złożonych po ogłoszeniu w 2011 r. w sprawie wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 lipca 2013 r., została wydana decyzja udzielająca zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych – przekazała Anna Sobocińska, rzeczniczka prezydenta Czerniawskiego. - Spośród przedsiębiorców, którym wyrokiem NSA uchylono zezwolenia, ponownie udzielono zezwoleń 6 przedsiębiorcom, odmówiono natomiast zezwoleń 3 przedsiębiorcom.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę