wtorek, 16 października 2018 napisz DONOS@
181008123620.png
181006032236.gif
181001100146.png
181011100540.png
180924102637.png
181012054326.gif

To nie rozwój, to degradacja...

- To jest nieprawdą, że Łomża jest dyskryminowana. Niestety krawiec kraje jak mu materiału staje – bronił się Walenty Korycki, wicemarszałek województwa podlaskiego odpierając zarzuty do przedstawionego projektu „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Podlaskiego”. Plan – jak podawaliśmy we wtorek - zakłada, że do Łomży do 2025 roku nie będzie docierała kolej pasażerska, a według podanego „scenariusza realistycznego” rozwoju układu transportowego do tego czasu Łomża nie będzie miała też obwodnic. I w sumie te dwa tematy zdominowały zorganizowane w łomżyńskim ratuszu konsultacje społeczne tego projektu. Według zapewnień wicemarszałka linia kolejowa do Łomży ma być rewitalizowana z środków Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2014-2020, ale pod przewozy towarowe. Znajdujące się w dokumencie kontrowersyjne zapisy dotyczące rozwoju układu transportowego mogą zostać zaś z niego wyrzucone – zapewniał Jacek Tim z poznańskiej firmy, która na zlecenie marszałka opracowała dokument.

W konsultacjach społecznych brało udział kilkadziesiąt osób w większości samorządowców, choć byli także przedsiębiorcy i naukowcy. Po prezentacji dokumentu jako pierwszy głos zabrał poseł Lech Kołakowski zarzucając, że w dokumencie został pominięty subregion łomżyński.
- Tu jest maksymalna degradacja tej części województwa. Żądam abyście brali Państwo pod uwagę potrzeby mieszkańców tej ziemi – mówił poseł żądając nie tyle wprowadzenia do niego zmian, co całościowej zmiany projektu. 
Jako zarzuty poseł wskazywał m.in. brak linii kolejowej do Łomży i nieuwzględnienie raportu firmy Scott Wilson dotyczącego Via Baltica. 
Starosta łomżyński Lech Szabłowski podnosił podobne zarzuty. Mówił, że ostatnio wszystko choćby wyrzucenie obwodnicy Łomży z Via Baltica i ten plan transportowy bez połączenia kolejowego do Łomży składa się w całość. 
- Przed wejściem na salę koledzy przypomnieli mi rok 1998 gdy kształtowały się obecne województwa. Śniadowo, którego byłem wówczas wójtem, w pierwszej wersji było włączone do województwa mazowieckiego, ale myśmy chcieli razem z Łomżą – mówił Szabłowski dodając: „może byśmy poszukali sobie innego miejsca w rzeczywistości, bo czeka nas tu degradacja”.
W odpowiedzi wicemarszałek Walenty Korycki mówił, że „dzisiejsze spotkanie to nie koncert życzeń drogowych” i „mowa o obwodnicy Łomży to nie na tym spotkaniu”. Zapewniał, że „to nie jest prawdą, że Łomża jest dyskryminowana” i że rewitalizacja linii kolejowej do Łomży jest w planach władz województwa w nowej perspektywie finansowej, ale ma to być kolej towarowa, a nie pasażerska. 
Jacek Tim z firmy opracowującej na zlecenie marszałka województwa „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Podlaskiego” mówił, że z przeprowadzonych badań wyszło, że wszyscy w Łomży są po kolei, ale jak przekonywał do Warszawy a nie Białegostoku. 
- Nie ma żadnych dowodów empirycznych, które potwierdzałyby, że z Łomży do Białegostoku nie będzie pasażerów – ripostował Beniamin Dobosz, wiceprezydent Łomży. 
Wiceprezydent podkreślał, że w strategi rozwoju województwa podlaskiego Łomża jest miastem subregionalnym, a w przedstawionym planie tej wizji nie ma. Przekonywał, że Łomża musi mieć połączenie także kolejowe ze stolicą województwa.
Krytycznie o dokumencie wypowiedział się także Marek Olbryś, radny sejmiku mówiąc. Zgadzając się z argumentami podnoszonymi przez przedmówców mówił, że w dokumencie „nie ma czego bronić”.  Pytał jak został stworzony zapisany w dokumencie „scenariusz realistyczny” rozwoju układu transportowego w którym nie ma Via Baltica, obwodnicy Łomży, ani obiecywanej teraz rewitalizacji połączenia kolejowego z Białymstokiem. To po tej wypowiedzi Jacek Tim odpowiadał, że te zapisy bez żadnej straty z dokumentu można usunąć. Współautor planu bronił jego pozostałych zapisów. Przekonywał, że dla Łomży o wiele lepszym rozwiązaniem są połączenia autobusowe z Białymstokiem niż kolejowe. Mówił także, że zapisany „zrównoważony rozwój” nie ma polegać na tworzeniu nowych połączeń, ale na optymalizacji istniejących i na podnoszeniu jakości świadczonych usług.

180919093531.png
cz
śr, 09 października 2013 17:12
Data ostatniej edycji: śr, 09 października 2013 18:25:50

 
180925044145.png
181010092959.png
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę