środa, 14 listopada 2018 napisz DONOS@

Dodatkowe kryterium nie może być „widzimisiem” prezydenta

„W ramach uznania administracyjnego organ może wprowadzić dodatkowe kryteria wyboru podmiotów. Jednakże określenie tych dodatkowych kryteriów powinno być obiektywne, jasne i precyzyjne, a procedura wyboru przejrzysta i poddająca się kontroli, tak aby zadośćuczynić zasadom postępowania administracyjnego, w szczególności zasadzie uwzględniania interesu społecznego oraz słusznego interesu obywateli” – tak uzasadnia Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrok którym unieważnił m.in. wydaną dwa lata temu decyzję prezydenta Łomży Mieczysława Czerniawskiego rozdzielającą 11 zezwoleń na handel alkoholem w mieście. Przyznając koncesje dodatkowym „kryterium terytorialności” prezydent bezprawnie wyeliminował 8 podmiotów, które spełniały wszystkie wymagania określone przez Radę Miasta.

Ratusz w Łomży
Ratusz w Łomży

Wyrok NSA to pokłosie boju, jaki przez dwa lata prowadziła jedna z łomżyńskich firm. Naczelny Sąd Administracyjny w opublikowanym teraz uzasadnieniu wyroku podkreśla, że zgodnie z prawem to rada gminy ustala zarówno liczbę punktów sprzedaży, jak też zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, a zasady te „wiążą zarówno jednostkę (przedsiębiorcę), jak i organy władzy publicznej”. 
Sąd nie kwestionuje, że w ramach uznania administracyjnego organ może wprowadzić dodatkowe kryteria wyboru podmiotów. Jednakże określenie tych dodatkowych kryteriów powinno być obiektywne, jasne i precyzyjne, a procedura wyboru przejrzysta i poddająca się kontroli, tak aby zadośćuczynić zasadom postępowania administracyjnego, w szczególności zasadzie uwzględniania interesu społecznego oraz słusznego interesu obywateli, o której mowa w art. 7 k.p.a.
Ponadto - jak uzasadnia sąd - dodatkowe kryterium powinno być zastosowane dopiero wówczas, gdyby po weryfikacji wniosków w oparciu o kryteria podstawowe (w przypadku Łomży daty złożenia wniosku i zasady jeden przedsiębiorca – jeden punkt sprzedaży), wyłoniono większą liczbę przedsiębiorców niż liczba wolnych punktów. Niedopuszczalne jest natomiast zastosowanie dodatkowego kryterium, które spowodowałoby wykluczenie przedsiębiorców spełniających kryteria podstawowe i uzyskanie zezwolenia przez podmioty, którzy tych kryteriów podstawowych nie spełniają.
NSA uznał, że w rozpatrywanej przez niego sprawie nie wykazano, aby stosowanie dodatkowego kryterium wyboru było konieczne. Uzasadnia, że skoro bowiem jednym z kryteriów podstawowych była data wpływu wniosku, to oznacza, że należało preferować tych przedsiębiorców, którzy złożyli wnioski najwcześniej. Sąd podkreśla, że prezydent Łomży prowadził rejestr wpływu wniosków z podaniem daty wpływu i nadaniem numeru systemowego, z którego wynika, że skarżąca spółka złożyła wniosek jako trzeci z kolei przedsiębiorca. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego skoro wniosek nie został wykluczony z powodu naruszenia kryteriów określonych w uchwale Rady Miasta to odmowa udzielenia jej 1 z 11 rozdzielanych zezwoleń nastąpiła bezprawnie - „wbrew kryteriom ustalonym przez Radę Miasta Łomży, z przekroczeniem granic uznania administracyjnego”. 

Przypomnijmy, że wraz z wyrokiem NSA sklepy w Łomży, który dwa lata wcześniej prezydent Czerniawski przyznał koncesje do końca czerwca 2015 rok, straciły prawo handlu alkoholem.

zobacz:
„Widzimisie” prezydenta legło. Kilkanaście punktów w Łomży straciło koncesje alkoholowe.
“Widzimisie”, czyli alkohol źle wpływa...

 


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę