Meblowa będzie jedną z najważniejszych ulic Łomży?
Projektowana dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, ulica Meblowa, według władz miasta ma być jedną z najważniejszych dróg w Łomży. Swoim znaczeniem i wyliczanym przez ratusz obciążeniem ruchu, ustępowała będzie jedynie prowadzącej przez Łomżę ulicami Wojska Polskiego i Zjazd drodze krajowej nr 61. Dziś wąska i ślepa uliczka Meblowa ma być rozbudowana do kategorii drogi KR5, a więc wyższej niż nadano ulicy Sikorskiego, Al. Legionów, czy dwujezdniowym Al. Piłsudskiego i Zawadzkiej. Także Poznańska oraz remontowana teraz Szosa do Mężenina, z którymi Meblowa docelowo – jak przekonuje ratusz - stworzy „małą obwodnicę” dla ruchu ciężarówek z Zambrowa i Ostrołęki, mają niższe kategorie.
- Kategoria KR5 oznacza wytrzymałość konstrukcyjną nawierzchni jezdni – tłumaczy Łukasz Czech z ratusza. - Oblicza ją projektant danej drogi w zależności od prognozowanego obciążenia ruchem ciężarowym w perspektywie 20 lat od oddania drogi do użytku.
I z rachunków musiało mu wyjść, że dziś niedostrzegana uliczka Meblowa będzie jedną z najbardziej obciążonych ruchem ulic w mieście. W dokumentacji drogi przypisano jej kategorię prawie najwyższe w Polsce - wyróżnia się sześć różnych kategorii ruchu oznaczonych od KR1 do KR6. Te kategorię w Łomży dotychczas ma tylko króciutki fragment Szosy Zambrowskej – tylko ten w miejscu remontowanego przez kilka ostatnich lata nasypu przy sadach, bo cała reszta ulicy – także odcinek dwujezdniowy - ma kategorię KR4.
Planowane wielkie obciążenie ciężkim ruchem jaki miałby pojechać Meblową może dziwić nie tylko ze względu na dzisiejszy wygląd uliczki. Zarówno remontowana w tej chwili Szosa do Mężenina jak i wyremontowana niedawno ul. Poznańska, które według planów władz miasta, po dobudowaniu brakującego odcinka ul. Meblowej, stworzą „małą obwodnicę Łomży”, też mają kategorię KR4, czyli niższą niż ma mieć ulica Meblowa.
Przypomnijmy, że cała planowana dwujezdniowa ulica Meblowa ma mieć około 2 km długości. Budowa pierwszego jej odcinka, o długości jedynie 700 metrów, który urzędnicy z ratusza wpisali do projektu uzbrajania terenów inwestycyjnych przy ciepłowni, ma kosztować od 13 do 15 mln zł. Ratusz rozpoczął już procedurę wywłaszczania gruntów pod szeroką ulicę. Tymczasem o sens budowy tak szerokiej i drogiej ulicy dopytują przedsiębiorcy podkreślając, że dwujezdniowa Meblowa zupełnie straci przypisywane jej przez ratuszowych urzędników znaczenie gdy dojdzie do wybudowania prawdziwej obwodnicy Łomży już planowanej w ciągu drogi ekspresowej S61, która ma być fragmentem polskiego odcinka europejskiego korytarza transportowego Via Baltica. I tylko ta obwodnica będzie w stanie wyprowadzić ruch wielkich ciężarówek jadących tranzytem z Łomży.