Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 30 marca 2024 napisz DONOS@

Organowe arcydzieła w Katedrze

Główne zdjęcie
Błażej Musiałczyk

Błażej Musiałczyk, organista Archikatedry w Gdańsku – Oliwie, wykonał w łomżyńskiej Katedrze ponadczasowe dzieła J.S. Bacha, Saint-Saënsa, Haendela oraz utwory brytyjskich kompozytorów współczesnych. Recital „Od Bacha do współczesności” odbył się w ramach Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo – Łomża. – Grało mi się bardzo dobrze i z przyjemnością jeszcze wrócę do Łomży! – zapowiada Błażej Musiałczyk, który po raz pierwszy zasiadł przy organach łomżyńskiej Katedry.

Jacek Szymański
Jacek Szymański
Dariusz Wójcik
Dariusz Wójcik

Trudno sobie wyobrazić koncert muzyki organowej bez muzyki Jana Sebastiana Bacha, jednak Błażej Musiałczyk świadomie zrezygnował z najbardziej znanych dzieł legendarnego kantora z Lipska, wykonując jako pierwszą Fantazję G-dur BWV 572. 
– Można było oczywiście zacząć słynną Toccatą i fugą d-moll, ale myślę, że to byłoby zbyt oczywiste – mówi Błażej Musiałczyk. – A ta Fantazja G-dur, którą dziś zagrałem wydaje mi się bardzo trafionym utworem rozpoczynającym koncert, bo jeśli zaczynamy od Bacha, to niech to będzie utwór z „przytupem”!
Kolejnymi utworami, które Błażej Musiałczyk zagrał tego wieczoru były: trzyczęściowy  Concerto h-moll współczesnego J.S. Bachowi niemieckiego kompozytora  Johanna Gottfrieda Walthera oraz bodaj najbardziej znany fragment cyklu „Karnawał zwierząt” Camille Saint-Saënsa,  Le Cygne – Łabędź, w organowej transkrypcji Alexandre Guilmanta.
Dalszą część programy wypełniły utwory brytyjskich kompozytorów współczesnych: Roberta Jonesa, Normana Cockera oraz sir Edwarda Elgara. Artysta z dorobku tego wybitnego kompozytora tworzącego na przełomie XIX i XX wieku wybrał marsz  Pomp and Circumstance March No.1 in D op. 39, opracowany na organy przez Edwina Lemare.
– Ta muzyka jest mi jakoś szczególnie bliska – wyjaśnia Błażej Musiałczyk. – Repertuar był oczywiście dobrany do tematyki koncertu „Od Bacha do współczesności”. Brałem też pod uwagę instrument, na którym będę grał, bo zawsze repertuar jest dostosowany do organów, na których przyjdzie mi grać. Chodzi też bowiem o to, żeby pokazać publiczności w jak najpełniejszym brzmieniu możliwości danego instrumentu.
Zachwycona tym iście mistrzowskim popisem publiczność wymogła na organiście bis, którym okazała się monumentalna organowa transkrypcja Alleluja z oratorium „Mesjasz“ Georga Friedricha Haendela.
– Organizatorzy i proboszcz parafii katedralnej zadbali o to, że instrument był nastrojony i przygotowany do koncertu – podkreśla Błażej Musiałczyk. – Doszła do tego świetna akustyka świątyni i kwestia trąbki hiszpańskiej – horyzontalnej, którą naprawdę rzadko spotyka się w Polsce w organach. Jest to taka wisienka na torcie, szczególnie w repertuarze, który dzisiaj miałem przyjemność tutaj wykonać. 

Wojciech Chamryk
Zdjęcia: Elżbieta Piasecka - Chamryk

240308092554.png

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę