Grzebanie w śmieciach
Władze miasta chcą zmusić mieszkańców Łomży do „selektywnego zbierania odpadów”. Śmieci – od 1 lipca - mają być posegregowane na 12 różnych kupek. Jeśli ktoś nie będzie tak ich segregował nie dość że zapłaci horrendalnie wysokie opłaty, to będzie miał limit „produkcji śmieci”. Miasto – po pobraniu opłaty 16,20 zł miesięcznie – ma odbierać maksymalnie 35 litrów śmieci zmieszanych na osobę na dwa tygodnie. Kontrowersyjne też są propozycje dotyczące wywozu odpadów biodegradowalnych. Z terenów domków jednorodzinnych wywóz powinien odbywać się co najmniej raz na dwa tygodnie, a z blokowisk „nie rzadziej niż 1 raz w tygodniu”. Oznacza to, że wyrzucane do śmietnika odpadki jedzenia, o ile trafią do właściwego pojemnika, pod blokiem będą leżały tydzień. Tylko czy mieszkańcy wytrzymają nie tylko smród nasilający się w upalne dni.
Powyższe zapisy pochodzą z projektów nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża, oraz uchwały „w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów”. Oba projekty są w pakiecie uchwał śmieciowych przygotowanych przez prezydencki speczespół, na którego czele stał wiceprezydent Beniamin Dobosz, i mają być uchwalone podczas przyszłotygodniowej sesji Rady Miasta. To zasadnicze dokumenty obok „głośnych” projektów opłat za śmieci. Przypomnijmy zgodnie z propozycją prezydenta Łomży w mieście opłata za śmieci ma być pobierana od każdego mieszkańca w kwocie 16,20 zł miesięcznie jeśli śmieci nie będą lub będą źle posegregowane, albo 8,10 zł miesięcznie jeśli selektywna zbiórka odpadów będzie prowadzona zgodnie z „regulaminem”. Artykuł 3 projektu regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Łomży mówi zaś, że właściciele nieruchomości obowiązani są do selektywnego zbierania, a odbierający do selektywnego odbierania następujących rodzajów odpadów:
1) nie segregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 2-12,
2) papieru,
3) szkła bezbarwnego i kolorowego,
4) tworzyw sztucznych i opakowań wielomaterialowych,
5) biodegradowalnych,
6) metali,
7) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
8) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
9) zużytych baterii i akumulatorów,
10) przeterminowanych leków i chemikaliów,
11) budowlanych i rozbiórkowych,
12) zużytych opon.
„Odpady powstałe na terenie nieruchomości, posegregowane niezgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Łomża, będą traktowane jako odpady zmieszane, a ich odbiór w zamian za uiszczoną opłatę, następował będzie w ilości, która nie będzie przekraczała 35 litrów na osobę na 2 tygodnie.” - To zapis artykuł 3 projektu uchwały „w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów” :
W załącznikach publikujemy projekty obu uchwał, które w przyszłą środę 16 stycznia mają zostać przyjęte przez miejskich radnych.