Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

„Łomża o jakiej marzymy”

Główne zdjęcie
Kamil Kamiński – łomżyniak, od wielu lat związany z trzecim sektorem. Obecnie członek Zarządu Fundacji „Ocalenie” zajmujące się pomocą dla uchodźców, cudzoziemców i repatriantów.

Koniec roku jest czasem podsumowań. Wybieramy wydarzenie roku, człowieka 2012 r, przebój mijających dwunastu miesięcy. Nowy Rok jest również czasem planów, postanowień, oraz marzeń. Oczywiście większość dotyczy życia osobistego, naszych prywatnych spraw i przeżyć. Jest to również najlepszy czas by pomyśleć o naszym mieście, o Łomży jakiej chcemy i o jakiej marzymy. Zaczynając myśleć o przyszłości miasta należy zerwać ze starymi przyzwyczajeniami, opiniami i otworzyć się na nowe wyzwania i pomysły. Przyjrzeć się dogłębnie proponowanym rozwiązaniom i pomysłom i wybrać te najlepsze, najbardziej odpowiadające wyzwaniom jakie niesie XXI wiek.

Jednym z mitów, które pojawiają się w Łomży cyklicznie, jest przyłączenie Łomży do województwa mazowieckiego. Oczywiście zgodnie z prawdą historyczna Łomża to nie Podlasie.  Należy jednak pamiętać, że obecny podział jest jedynie podziałem administracyjnym i nikt nie zabrania kultywowania tradycji Łomży jako miasta mazowieckiego. Pomijając nierealność pomysłu przyłączenia Łomży do województwa mazowieckiego, czyli brak woli politycznej do przeforsowania takich zmian, powinniśmy bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu.
Spójrzmy na miasta, które należą do województwa mazowieckiego i są blisko Łomży: Ostrołęce, Ostrowi Mazowieckiej i Wyszkowowi. Nawet nie podejmując się w głębokiej analizy widać, że miasta te nie rozwijają się w sposób spektakularny tylko dlatego, że są w województwie mazowieckim. Następuje, wręcz odwrotna tendencja - miasta te stają się „sypialniami” Warszawy. Widać to dobitnie zwłaszcza na przykładzie Wyszkowa. Wszystkie większe instytucję są w Warszawie, miejsca pracy są w stolicy, a okoliczne miejscowości podlegają stopniowej degradacji ograniczając się do pełnienia funkcji miejsca, w którym spędza się noce lub weekendy. 
Rozwój dużych aglomeracji miejskich nie wpływa pozytywnie na mniejsze miejscowości znajdujące się w sąsiedztwie metropolii. Na przykładzie województwa mazowieckiego widać, że jest wręcz odwrotnie.
Będąc w województwie podlaskim możemy w pełni rozwijać się, czego przykładem są Suwałki, miasto podobne w wielu aspektach do Łomży, które powoli staje się drugim najważniejszym po Białymstoku miastem w regionie. 
Należy, więc zastanowić się jakiej Łomży chcemy. Pojawiają się dwa pomysł: powstanie dużego zakładu pracy, oraz rozwoju Łomży jako miasta turystycznego. Obie wersje w wielu zakresach wzajemnie się wykluczają. Jeśli chcemy promować walory turystyczne Łomży, nie mogą przesłaniać ich kominy, czy wielkie hale fabryczne. 
Ciekawym pomysłem na pogodzenie obu wizji jest rozwój tak zwanej „zielonej gospodarki” czyli przemysłu ekologicznego, takiego jak odnawialne źródła energii. Połączenie tego z promocją regionu, np. z wykorzystaniem faktu że miasto znajduje się na terenie Zielonych Płuc Polski, może przyczynić się do wzrostu zainteresowania Łomżą. Ważnym również jest to, że tematyka zrównoważonego rozwoju i zielonej gospodarki jest obszarem innowacyjnym, przyszłościowym i generującym nowe miejsca pracy. 
Powinniśmy, więc cały czas rozmawiać o tym jak powinna wyglądać Łomża naszych marzeń. Dyskutować o wizji rozwoju naszego miasta, odpowiadającej ciągle zmieniającej się sytuacji, oraz odpowiadającej na nowe wyzwania jakie niesie współczesność. Oby więc 2013 był rokiem dyskusji, spotkań grup roboczych, konsultacji społecznych. Rokiem, w którym będziemy rozmawiać czym jest dla nas Łomża. 

Kamil Kamiński
mail: kamil_kaminski@aol.pl

240308092554.png

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę