wtorek, 21 sierpnia 2018 napisz DONOS@

„Łomża staje się miastem emerytów”

Początek listopada skłania do refleksji i zadumy nad przemijaniem, nad ulotnością życia, nad śmiercią. Przypominamy sobie o starości, a w mediach pojawia się temat przemijania, ignorowany przez większą część roku. Nagle przypominamy sobie o babciach, dziadkach, osobach starszych z naszego otoczenia. Jednak pierwszy listopada prędko mija i szybko wracamy do „normalności”. Myśląc o tym, od razu przypominam sobie określenie, jakie często pada z ust osób, które spotykam: „Łomża staje się miastem emerytów”. Oczywiście jest to zdanie będące ostrzeżeniem, jakby zwiększona liczba osób starszych była zagrożeniem dla funkcjonowania miasta. Jakby zbliżała się jakaś katastrofa, której należy przeciwdziałać.

Kamil Kamiński – łomżanin, od wielu lat związany z trzecim sektorem. Obecnej Członek Zarządu Fundacji „Ocalenie” zajmujące się pomocą dla uchodźców, cudzoziemców i repatriantów.
Kamil Kamiński – łomżanin, od wielu lat związany z trzecim sektorem. Obecnej Członek Zarządu Fundacji „Ocalenie” zajmujące się pomocą dla uchodźców, cudzoziemców i repatriantów.

W Warszawie ZTM stworzył kampanie zachęcającą do ustępowania osobom starszym miejsca w autobusie, czy tramwaju. Nie chciałbym oceniać przebiegu kampanii, a skupić się na komentarzach jakie pojawiły się w sieci, bo wiele mówią o naszym społeczeństwie. Pojawiły się dwa rodzaje komentarzy reagujących negatywnie na kampanie. 
Pierwsza grupa komentarzy, ukazywała osoby starsze jako nie przystosowane do współczesności,  wręcz szalone: „Mają siłę chodzić na demonstracje i stać godzinami, a nie mogą postać w autobusie”. Jednak czy powinniśmy się dziwić, takim komentarzom, skoro gdy w mediach pojawiają się osoby starsze, to tylko w roli tzw. „obrońców krzyża”, biorących udział w demonstracjach, wyśmiewanych przez media. Jeśli już pokazywana jest starość, to w krzywym zwierciadle, czy wręcz jako zagrożenie dla stylu życia młodszych osób. 
Kolejna grupa postów dotyczyła wątku ekonomicznego: „Kupiłem bilet więc mam prawo siedzieć”. Od dwudziestu lat bombarduje się nas treściami, że zarabianie pieniędzy jest najważniejsze, a osoby które ich nie mają, same są sobie winne, są leniwi i nieudolni. Liczy się zysk, więc nie dziwmy się, że coraz więcej osób przez ten pryzmat postrzega rzeczywistość. Jakie konsekwencje może nieść za sobą stwierdzenie minister Muchy, że nie należy leczyć 80-latki?
Powinniśmy z całych sił walczyć z tym sposobem myślenia. Skoro Łomża staje się „miastem emerytów”, może należy popatrzeć na to od strony zysków, jakie może to przynieść. Powinniśmy pomyśleć o szeroko pojętym wolontariacie osób starszych, oraz włączeniu ich w życie miasta. Osoby starsze dysponują często wolnym czasem, który chętnie wykorzystają aktywnie.  Idealnym rozwiązaniem byłoby powstanie miejsca, w którym młodzi wspólnie z osobami starszymi, realizowaliby projekty, szukały sposobów na rozwój miasta, dzieliły się przemyśleniami.  
Myślę, że wiele osób wzięłoby udział w spotkaniach z mieszkańcami i mieszkankami Łomży, którzy opowiedzieliby o swoich życiowych doświadczeniach, ale przede wszystkim o Łomży jaką pamiętają. Ja przedwojenną Łomżę widzę oczami mojej babci: wielokulturowa, z demonstracjami, z Piłsudskim, który tutaj przeszedł na wyznanie ewangelickie. Powinniśmy więc, myśląc o naszym mieście, łączyć nowoczesność z przeszłością, doświadczenie z energią młodości, bo tylko tak Łomża będzie miastem otwartym i przyjaznym dla wszystkich mieszkańców. 

Kamil Kamiński
mail: kamil_kaminski@aol.pl


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę