Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 24 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Młody łomżyniak tworzy model 3D ulicy Farnej

Główne zdjęcie
Michał Krysiak z dziewczyną

Zanim ruszy zapowiadany od kilku lat pierwszy etap rewitalizacji łomżyńskiej starówki, 26-letni Michał Krysiak z Łomży przystąpił do dokumentowania fotograficznego ulicy Farnej. Absolwent wydziału inżynierii lądowej i geodezji Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie zamierza stworzyć model 3D jednej z najstarszych i najbardziej charakterystycznych uliczek w mieście.

Michał Krysiak  z dziewczyną
Michał Krysiak z dziewczyną

- Moja praca polega na tym, że pokrywam zdjęciami obszar opracowania, czyli prawie cały fragment ulicy Farnej od strony Katedry, ówczesnej fary, budowanej w latach 1504-1526 – opowiada Michał Krysiak. - Jeżeli uda mi się zdążyć z czasem, to przygotuję całość obrazu ulicy do ławeczki Pani Hani. Będzie można zobaczyć ją przestrzennie w Internecie na całym świecie, a to element promocji naszego rodzinnego miasta.

800 zdjęć i tysiące współrzędnych geodezyjnych
„Modelowanie 3D miast na postawie zdjęć z niemetrycznej kamery cyfrowej” to tytuł pracy dyplomowej, jaką inżynier Michał Krysiak przygotowuje po kierunkiem dr. hab. inż. Michała Kędzierskiego. Łomżyniak przypomina, że początek modelowania przestrzeni miejskich sięga połowy lat 90-tych, gdy używano półmanualnych metod opracowania zdjęć lotniczych, zdjęć naziemnych wielowidokowych i pojedynczych zdjęć. Później powstały pierwsze zastosowania 3D do badania, na przykład, sygnałów telefonów komórkowych. Obecnie stosuje się 3D do wyszukiwania lokalizacji w Internecie i graficznej wizualizacji efektów takich poszukiwań.
- Do tej pory zrobiłem ponad 800 zdjęć, w taki sposób, że kolejne zdjęcia muszą pokrywać się w 60 procentach, tworząc stereo parę – opowiada inżynier Krysiak, któremu w dokumentacji pomaga młodsza o rok narzeczona Paulina Krajewska, również absolwentka III LO w Łomży. - Zdjęcia zrobione są pod różnym kątem, następnie z użyciem nowoczesnego lasera typu total station mierzę odległości i kąty, co pozwala uzyskać współrzędne geodezyjne. To jak w matematyce oś x i y, w oparciu o które tworzy się mapy.

Urokliwa uliczka w spokojnym mieście

Zdaniem inż. Krysiaka, ulica Farna jest jedną z najbardziej reprezentacyjnych w Łomży, budząc pozytywne skojarzenia historyczne i emocjonalne. Oboje narzeczeni uważają, że to – przynajmniej na razie – najładniejsza ulica w mieście, z fajnym klimatem, zwłaszcza po zmianie na kostkę granitową  asfaltowej nawierzchni, ustawieniu gazonów kwiatowych, ławeczek i latarni.
- Jeśli rewitalizacja starówki zostanie dopięta, to Łomża może zacząć wyróżniać się estetyką centrum najładniejszego w regionie – twierdzi inż Krysiak. - Moi koledzy ze studiów i z pracy w stołecznej firmie geodezyjnej wiedzą, skąd pochodzę i czego dotyczy projekt. Do tej pory większości miasto kojarzyło się z dobrym piwem miejscowego browaru i Hanką Bielicką oraz serkiem wiejskim z mleczarni w Piątnicy. Mam nadzieję, że moja praca nie tylko naszych warszawskich znajomych zachęci do zatrzymania się w grodzie nad Narwią. Natomiast ci, którzy już odwiedzali Łomżę, mówią, że to miasto spokojne i przyjazne, czyste i schludne. Chętnie tutaj wrócilibyśmy, gdyby nie brak pracy dla mnie i Pauliny, magister techniki dentystycznej w Akademii Medycznej w Warszawie.
Opracowanie zdjęć Farnej i zgranie ich ze współrzędnymi geodezyjnymi oraz stworzenie komputerowego modelu 3D potrwa przynajmniej kilka miesięcy. Być może, już jesienią zobaczymy efekty pracy ambitnego łomżyniaka, planującego też stworzenie modelu 3D Katedry.

Mirosław R. Derewońko
Fot.: Robert Sokołowski / rs.art.pl


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę