Do budowy obwodnicy Łomży będą gotowi za 3-4 lata. Zbudują jeśli będą pieniądze!
- Widzimy potrzebę wydzielenia budowy obwodnicy Łomży jako oddzielnego podzadania – mówił Sławomir Topczewski z-ca dyrektora ds. przygotowania inwestycji białostockiego oddziału GDDKiA przedstawiając podczas dzisiejszego posiedzenia sejmiku informację o planach budowy i remontów dróg krajowych w regionie. - Wydaje nam się, że 2015-2016 roku bylibyśmy gotowi z rozpoczęciem realizacji obwodnicy Łomży – mówił dodając, że to zależy od tego na jakiej pozycji i z jakimi środkami obwodnica znajdzie się w planie na lata 2014-2020.
Przypomnijmy w marcu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wszczął, na wniosek białostockiej GDDKiA, postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S 61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Zakres zadania obejmuje także obwodnicę Łomży, która miałaby przebiegać po zachodniej stronie miasta. Dopiero po uzyskaniu tej decyzji GDDKiA będzie mogła zlecać opracowanie dokumentacji projektowej drogi, występować o „pozwolenie na budowę” i wykupować grunty pod jej przebieg i wreszcie zacząć samą budowę. Kiedy to nastąpi? Na razie nie wiadomo. Dyrektor Topczewski dziś radnym sejmiku tłumaczył, że na przygotowanie tej inwestycji potrzebują jeszcze 3-4 lat i pieniędzy. Według wcześniejszych wyliczeń GDDKiA odcinek S-61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Szczuczynem, z obwodnicą Łomży, może kosztować jakieś 5,5 mld.
- Dlatego chcemy wydzielać te podzadania (obwodnicę Łomży – dop.red.) aby łatwiej można było je wprowadzać do realizacji. Jeżeli będę miał do zrobienia 100 kilometrów „eski” i 20 km obwodnicy Łomży to łatwiej będzie mi to zrobić – tłumaczył radnym Sławomir Topczewski, dodając, że poddział na podzadania został zrobiony świadomie.
Obwodnicy Łomży zgodnie z planami drogowców ma przebiegać w wariancie tzw. dalekim zachodnim. Zaczyna się węzłem „Łomża Południe” powiązując drogę S-61 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 63 (klasa techniczna GP - która omija miasto Łomża po południowej stronie), a dalej mija miasto po stronie zachodniej z dwoma węzłami na przecięciu z droga krajowa 61, oraz na przecięciu z drogą wojewódzką Łomża - Nowogród. Następnie przekraczałaby rzekę Narew wraz z przyległymi terenami zalewowymi, a na drugim brzegu planowany jest węzeł „Białystok” (w którym droga S-61 łączy się z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 64, która omijając Łomżę stanowi jej północna obwodnice), a w okolicach Kisielnicy węzeł na przecięciu z drogą krajową 63.