środa, 12 grudnia 2018 napisz DONOS@

Prezes SDP Krzysztof Skowroński rozmawia ze studentami

- Głupio chodzić po sali i jak żebrak prosić o pytania – pół żartem, bardziej pół serio mówił znany dziennikarz radiowy i prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krzysztof Skowroński podczas spotkania ze studentami Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. Pytań padło jak na lekarstwo, chociaż temat wydawał się intrygujący: „Dziennikarstwo a Polska”.

Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krzysztof Skowroński (fot. L. Dardziński)
Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krzysztof Skowroński (fot. L. Dardziński)
Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krzysztof Skowroński (fot. L. Dardziński)
Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krzysztof Skowroński (fot. L. Dardziński)

- Dziennikarzy w Polsce jest 80 tysięcy, stacji telewizyjnych, rozgłośni i gazet również są tysiące, lecz mimo to dziennikarstwo przeżywa głęboki kryzys – mówił red. Krzysztof Skowroński. - Przyczyn jest przynajmniej kilka: media nie odnajdują się w świecie nowych technologii, przeczuwając, że Internet jest dla ich rozwoju strategicznie najważniejszy. A do tzego dochodzi masowe zwalnianie dziennikarzy i fotoreporterów, które przypomina raczej wyrzucanie za drzwi. Zbliżenie dziennikarzy z politykami jest bardzo niebezpieczne dla systemu informacyjnego: dlatego że nie zadają niewygodnych pytań i, paradoksalnie, nie słuchają często wykrętnych odpowiedzi.

Zamiast meczu – nowa rozgłośnia

Tymczasem ludzi mediów powinna – zdaniem red. Krzysztofa Skowrońskiego – cechować dociekliwość, ciekawość świata i ludzi oraz właśnie chęć stawiania wnikliwych pytań. Podstawę moralną profesji stanowią bowiem wiarygodność, niezależność, prawość i uczciwość.     
- Dziennikarstwo to dociekanie i stawianie pytań, mozolne zbieranie faktów, które mają posłużyć do obalenia tezy albo jej potwierdzenia – przekonywał Krzysztof Skowroński, człowiek współtworzący 21 lat temu Radio Zet i potem Trójkę. - Moja pasja narodziła się przez przypadek. Byłem studentem piątego roku filozofii UW, w sobotni poranek padał deszcz, więc żaden z kolegów nie przyszedł na mecz piłki nożnej. Wtedy przypomniałem sobie, że powstaje nowa stacja radiowa i poszedłem, i tak to wszystko się zaczęło. Teraz tworzę od czterech lat Radio Wnet, a wkrótce zamierzam stworzyć spółdzielczą agencję informacyjną, aby podawać świeże informacje bezpośrednio ze źródła, a nie przefiltrowane przez kopiujące siebie nawzajem portale internetowe.

Autorytety i komercjalizacja
Krzysztof Skowroński stwierdził po chwili wahania, że nie ma obecnie swojej ulubionej stacji radiowej, lecz studentom jako wzór dobrej pracy w studio dziennikarza za mikrofonem podał Piotra Kaczkowskiego i Wojciecha Manna z Programu 3 Polskiego Radia. Rzeczywiście, Trójka jest dobrym przykładem stacji, która szczęśliwie uchroniła się przed wszechobecną komercjalizacją: tylko lekko, łatwo i przyjemnie. Nadaje ambitną muzykę i nie boi się dyskusji. 
Komercjalizacja mediów – zdaniem red. Skowrońskiego – nie jest w zasadzie ani dobra, ani zła. Bywa zła, jeżeli program bazuje na rozrywce i ogranicza informację do tworzenia zdań z paru słów na 30 sekund, co zwykle nie daje wyobrażenia o wydarzeniach czy poglądach postaci i ogranicza pole debaty. Z drugiej strony, to dobrze, że „redakcje i dziennikarze ubiegają się o rękę publiczności, bo media nie istnieją bez czytelników, widzów i słuchaczy”.

Pytania o Polskę i o samych siebie
- Polska jest krajem tak jak... jak ten kolega, tam – kiedy red. Skowroński wskazuje na studenta, drzemiącego w pierwszym rzędzie z rękami podłożonymi pod obciążone bagażem myśli czoło, sala wybucha śmiechem. - Jest krajem pełnym energii. Nadal macie szansę, żeby zrobić coś wielkiego!
Dwie studentki w środkowym rzędzie auli na 240 miejsc nie marnują swej szansy: bez zażenowania ustawiają pasjansa. Skowroński z mikrofonem w ręce, niezrażony, dalej prowadzi dialogo-monolog.
Wśród problemów Polski wymienia, m.in., złośliwość urzędników, opieszałość ZUS, autostrady, tryb wybierania posłów (jest zwolennikiem jednomandatowych okręgów) i uproszczenia prawa, gdyż „kolejne rządy tak je zagmatwały, by robić swoje interesy”. Największa jednak przeszkoda to „korporacja polityczna” tych samych twarzy, rządzących nieodmiennie z nadania PiS, PO bądź SLD. Problemem jest także swoista „nadprodukcja” absolwentów wydziałów dziennikarstwa.
- Jeszcze 15 lat temu była praca w redakcjach – kontynuuje prezes Skowroński. - Teraz wybrałbym technologię żywienia, ponieważ to zawód przyszłości, z którego można utrzymać rodzinę.
Jednak na pytanie łomżyniaka Mateusza Grzymkowskiego, studenta wydziału dziennikarstwa UW, prezes SDP odpowiada z nadzieją: - Młody dziennikarz niezależny ma szanse przetrwania w każdych czasach, jeśli nie zniszczy go ciśnienie, by szybko mieć mieszkanie, samochód i kilka innych fajnych rzeczy. W naszym zawodzie potrzebna jest determinacja, odwaga i konsekwencja.

Mirosław R. Derewońko

161121091207.gif

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę