Kiedy będzie obwodnica Łomży? - pyta poseł.
Poseł Lech Kołakowski (PiS) chce przyspieszenia prac nad obwodnicą Łomży. W jego ocenie może to nastąpić w momencie wyłączenie budowy obwodnicy jako oddzielnego zadania z dzisiejszego planu, który obejmuje cały odcinek Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. „W Polsce przyjęła się słuszna praktyka w budowie autostrad i dróg ekspresowych iż w pierwszej kolejności budowane są obwodnice miast i bezkolizyjne węzły komunikacyjne krzyżujących się szlaków komunikacyjnych” - napisał poseł w interpelacji do Sławomira Nowaka Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, pytając go „w jakim terminie planuje wybudowanie tak pilnie oczekiwanej obwodnicy Miasta Łomża?”
Poseł argumentuje, że podjęte dotychczas decyzje dotyczące przebiegu Via Baltica w tym m.in. rozporządzenie Rządu RP w sprawie przebiegu autostrad i dróg ekspresowych w którym zapisało przebieg drogi ekspresowej S61 przez Łomżę, zatwierdzenie go przez Komisję Europejską, czy rekomendacja Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad dla 1 wariantu S-61 z obwodnicą Łomży po zachodniej stronie miasta, jednoznacznie wskazują którędy droga powinna przebiegać. W ocenie posła ujęcie tego zadania w jednym projekcie dotyczącym budowy całego odcinka Via Baltica od Ostrowi po Szczuczyn, mającego ponad 86 km długości sprawi, że budowa koniecznej obwodnicy Łomży odsuwa się w czasie. Tymczasem jak argumentuje poseł „trudności i uciążliwości komunikacyjne Miasta Łomża, jej mieszkańców w związku z coraz większym ruchem tranzytowym, gospodarczym, turystycznym, regionalnym i lokalnym powodują blokowanie Łomży. Główną arterią komunikacyjną jest przeciążona ulica Wojska Polskiego. Nieustanne korki, pękanie ścian domów, degradacja ulicy doprowadziły nawet do blokady ulicy Wojska Polskiego przez mieszkańców Łomży.”
„Dlatego też wnoszę interpelacje w sprawie przyspieszenia budowy obwodnicy Miasta Łomża w ciągu drogi ekspresowej VIA BALTICA poprzez wydzielenie jej odcinka tj. od węzła komunikacyjnego Łomża - Południe (km 37+695), przez węzły Łomża (km 44+150), Myszyniec (km 47+700), Białystok (km 54+660) do węzła Giżycko (km 57+550) wraz z budową tych węzłów i planowanych połączeń z drogami krajowymi nr 63 w węźle Łomża-Południe i nr 64 w węźle Białystok – jako priorytetowego etapu na odcinku S-61 Ostrów Mazowiecka – Łomża - Ełk, jako zadania inwestycyjnego Obwodnica Miasta Łomża.”
Poseł Kołakowski napisał do ministra Nowaka, że że „w Polsce przyjęła się słuszna praktyka w budowie autostrad i dróg ekspresowych iż w pierwszej kolejności budowane są obwodnice miast i bezkolizyjne węzły komunikacyjne krzyżujących się szlaków komunikacyjnych” i pyta go „czy Pan Minister podejmie działania przyspieszające budowę obwodnicy Miasta Łomża proponowane w interpelacji?”, a także „w jakim terminie Pan Minister planuje wybudowanie tak pilnie oczekiwanej obwodnicy Miasta Łomża?”