LPG w TIRach - obniża koszty
Jeśli Twój TIR spala średnio 35 litrów ropy na 100 km i rocznie przejeżdża 150 tys. km, to możesz przy cenie 5 zł 60 gr za litr ropy oszczędzić na paliwie aż... 60 tys. zł. Niemożliwe...? A jednak! - Kalkuluje się to tak, jakby operatywny przedsiębiorca, prowadzący usługi transportowe, zaoszczędził na wynagrodzenie przynajmniej jednego kierowcy ciężarówki – wyjaśnia mechanik Adam Mroczkowski, właściciel działającego od 2000 r. zakładu samochodowych instalacji gazowych Kubuś przy ul. Włościańskiej 36 w Piątnicy.
- Tajemnica oszczędności tkwi w systemie Solaris, dzięki któremu gaz jest podawany razem z powietrzem jako domieszka do ropy w silniku diesla w proporcji 60 do 40. W ten sposób uzyskujemy 20-procentowy wzrost mocy silnika (przy silnikach turbo-doładowanych nawet do 30%) i 20-procentową oszczędność na kosztach paliwa. Jeździmy więc ekonomiczniej i taniej, wraz ze wzrostem mocy silnika proporcjonalnie obniża się zużycie ropy. Na przejechane 100 km jej cena wyniesie przeciętnie 196 zł, zaś po zamontowaniu instalacji i urządzenia Solaris – spadnie do około 156 zł. Zainstalowanie gazu do silników diesla w samochodach ciężarowych, autobusach bądź busach stanowi dobrą alternatywę dla wciąż drożejącego oleju napędowego i jest mało inwazyjna, ogranicza się jedynie do montażu reduktora, wtryskiwacza, filtra gazu, czujnika MAP, sterownika i zbiorników. Oprócz tego, rozwiązanie ma walory proekologiczne: emisja spalin jest dużo mniejsza i mniej szkodliwa dla środowiska naturalnego na mieszance gazu z ropą. Adam Mroczkowski zauważa, że „gaz dopala ropę praktycznie w 100 procentach, gdy zwykle jest to około 80 procent”. - Przy nowoczesnych samochodach montowane są filtry cząstek stałych, natomiast instalacja gazowa znacznie wydłuża ich żywotność, ponieważ ropa zostaje spalona praktycznie w całości – wyjaśnia Mroczkowski. - Ponadto silnik pracuje ciszej, wydłuża się też żywotność wtryskiwaczy i nie ma szkodliwego nagaru, czyli osadu w komorach spalania. Testowaliśmy już 24-tonowe samochody ciężarowe z naszą instalacją gazową, które pod górkę wjeżdżały na ósmym biegu, gdy przy tradycyjnej metodzie na samej ropie potrzebne było wrzucenie piątego biegu. Przez rok udało nam się zdobyć tak duże doświadczenie i zebrać tyle dobrych opinii, że jako pierwsi dostaliśmy homologację na system Solaris. Koszt instalacji i urządzenia Solaris, systemu bardzo wysokiej jakości, oraz montażu w ciągniku siodłowym lub autobusie wynosi 9 tys. zł netto; w busie zamontujemy go już za 5 tys. zł.
Z powyższych wyliczeń wynika, że instalacja zwraca się już po ok. trzech miesiącach intensywnej jazdy!
Zakład samochodowych instalacji gazowych Kubuś mieści się przy ul. Włościańskiej 36 w Piątnicy, przy wylocie nowego mostu im. Majora Hubala. Jest czynny codziennie w godz. 8 – 17. Na wizytę można umówić się telefonicznie, dzwoniąc pod numer: 503 126 780.
Więcej szczegółów zainteresowani oszczędnościami w eksploatacji tira, autobusu, busa, ciągników rolniczych czy maszyn budowlanych znajdą na stronie: www.tirgaz.pl lub www.gazdiesel.pl
Szerokości! Wesołych Świąt Bożego Narodzenia i pomyślności w Nowym Roku.