Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 25 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Polska biżuteria ludowa

Korale, pierścionki, naszyjniki, a wśród nich wreszcie także okazy z bogatej kolekcji Działu Bursztynu Muzeum Północno-Mazowieckim można oglądać w Łomży. Łącznie, w trzech salach Muzeum, wyeksponowano ponad 450 przedmiotów. Najstarsze z nich mają blisko 200 lat, najmłodsze wykonano w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. - Nie jest to do końca wystawa etnograficzna – wyjaśnia Elżbieta Piskorz – Branekowa, autorka scenariusza wystawy. - To bardziej wystawa galeryjna, pokazująca biżuterię i strój ludowy w formie wyrwanej z muzealnego kontekstu – tak, jakbyśmy mogli je zobaczyć w dobrej galerii sztuki.

Dziewiąta  tegoroczna wystawa czasowa w łomżyńskim muzeum składa się z  jego eksponatów własnych oraz pochodzących ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, a także osób prywatnych. Eksponaty pochodzą z różnych regionów Polski. Wiele z nich to rękodzieło kurpiowskich twórców i artystów ludowych, ze szczególnym uwzględnieniem bursztyniarzy. Są też ozdoby z Małopolski, Śląska, Podhala i Śląska Cieszyńskiego.
W jednej sali zebrano wyroby z bursztynu oraz kurpiowskie stroje ludowe, pochodzące z  XIX i XX wieku. Poza efektownymi naszyjnikami w gablotach wyeksponowano równie piękne drobiazgi – zarówno ozdobne, jak i użytkowe: broszki, guziki, klamerki do kapeluszy, pierścionki, fajki, bransoletki, medaliony i zawieszki. W kolejnym pomieszczeniu wystawiono wyroby metalowe, ze szczególnym uwzględnieniem srebra i srebra pozłacanego. Pochodzą one głównie ze Śląska Cieszyńskiego i  Podhala. Z tego pierwszego regionu wyróżniają się szczególnie ozdoby odzieży męskiej, zwłaszcza srebrne guziki i takież ozdoby na kaftanach z Jabłonkowa.  Ozdoby kobiece są równie efektowne: hoczki, czyli zapinki, wykonane techniką filigranową lub odlewane i ozdobne pasy. Stroje górali z Podhala były skromniejsze, ale równie bogato zdobione. Kobiety zadowalały się koralami, ale mężczyźni mieli w czym wybierać. Począwszy od spinek do spinania koszul, czasem nawet zdobionych bursztynami, aż do drobiazgów ozdobnych, ale bardzo użytecznych, jak klamry – do pasów, bacowskich toreb i kierpców, czyli obuwia.
Z kolekcji Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie pochodzą eksponaty zaprezentowane w sali trzeciej, tzw. czerwonej. Znajdują się w niej przedmioty wykonane z korala naturalnego oraz jego imitacje i kopie pochodzące z czasów bardziej współczesnych.  Najefektowniej prezentują się tu  pierścionki, sznury korali, spinki z koralami oraz krzyżyki (kościaki) w formie krzyża koptyjskiego, również wykonane z koralu. Biżuteria imitująca koral szlachetny nie jest już tak interesująca, ale jest ciekawym przyczynkiem do tego, jak stopniowo szlachetne surowce i kruszce były wypierane z  jubilerstwa przez naszyjniki czy pierścionki  szklane i z różnych mas plastycznych.

Wojciech Chamryk
Zdjęcia: Elżbieta Piasecka Chamryk

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę