poniedziałek, 10 grudnia 2018 napisz DONOS@

Ferma Bydła w „Agrobiznesie”

- Co piąta szklanka mleka w Polsce, a może nawet już co czwarta, płynie z Podlaskiego i dawnego Łomżyńskiego – twierdzi z uznaniem Adam Kamiński, dyrektor regionu Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, współorganizatora konferencji i wystawy IV Ferma Bydła, jakie w sobotę i niedzielę odbywają się w Wyższej Szkole Agrobiznesu w Łomży. To okazja do szkoleniowego spotkania naukowców i specjalistów z producentami bydła mlecznego i mięsnego.

- W tym regionie produkuje się mleko najwyższej jakości, jakie można zdobyć na rynku, dlatego mleczarnie walczą o ten surowiec – kontynuuje dyrektor Kamiński z PFHBiPM, do której należy prawie 20 000 rolników, w tym ponad 3 000 z Podlaskiego. - Hodowcy z Polski północno-wschodniej stanowią ścisłą czołówkę krajową, dzięki czemu święcą triumfy nie tylko w stolicy serek wiejski OSM Piątnica, kefiry i jogurty SM Mlekpol czy sery żółte SM Mlekovita. Dlatego z myślą o producentach mleka i hodowcach bydła organizujemy w Łomży po raz czwarty konferencję, aby podnieść świadomość, że można produkować jeszcze lepiej, wydajniej i ekonomiczniej.
Z tej okazji – jak ocenia rektor WSA prof. Roman Engler – uczelnię odwiedzi przez dwa dni ok. dwóch tysięcy uczestników, na których czeka blisko 40 wystawców pasz, leków i sprzętu. Zwracały uwagę zwłaszcza stoiska ze sprzętem, wziętym jakby z pracowni komputerowej: natomiast faktycznie to warte 50 tys. zł  nowoczesne aparaty USG do badania ciąży, które prezentował prezes Arkadiusz Dworczak.
Dla uczestników przygotowano także kilkanaście wykładów i prezentacji najnowocześniejszych technologii, m.in., z zakresu żywienia i doskonalenia komfortu krów, rui cichej lub niewykrytej oraz zdrowego odchowu cieląt albo zwalczania insektów i gryzoni w oborach. Oprócz problematyki z kręgu biologii i/lub zoologii, oddzielny blok obejmują zagadnienia gospodarcze i ekonomiczne, jak sytuacja na rynku mleka w Polsce czy przyszłość Wspólnej Polityki Rolnej UE po roku 2013. Moderatorami wykładów są: Elżbieta Matuszewska, prof. dr hab. Janina Pogorzelska i prof. dr hab. Tomasz Janowski z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, zaś wśród prelegentów, m.in., prof. dr. hab. Henryk Grodzki z SGGW w Warszawie, który wykłada genetyczne, środowiskowe i organizacyjne uwarunkowania produkcji wołowiny kulinarnej. 
- Ta konferencja i towarzyszące jej w Łomży targi to bardzo dobra inicjatywa – ocenia lek. wet. Stanisław Popiołek z lubelskiej Greenland Technologia EM, jeden z prowadzących wykłady specjalistyczne. - W Podlaskiem jest duża liczba gospodarstw, które nastawione są na liczoną w miliony litrów mleka produkcję. Jej intensywność zmusza rolników do szukania nowych rozwiązań problemów, których przybywa wraz z liczebnością stada krów. Naszym zadaniem jest pomóc je rozwiązać, dlatego przedstawiłem hodowcom technologię efektywnych mikroorganizmów prof. Teruo Higi z Japonii. Najkrócej mówiąc, to metoda wprowadzenia do paszy mikroorganizmów, zwiększających przyswajalność pokarmu. To obniża koszty i eliminuje problemy z hodowli i ze środowiska. Substancje nie gniją, ale ulegają rozkładowi bez wydzielania amoniaku czy siarkowodoru do atmosfery. Różnica jest ogromna: w oborze pachnie, a nie śmierdzi.
O prezentację również tego typu nowinek zadbali organizatorzy IV Fermy Bydła: Krajowe Stowarzyszenie Promocji Obszarów Wiejskich, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Podlaski Związek Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Wyższa Szkoła Agrobiznesu w Łomży.

Mirosław R. Derewońko

161121091207.gif

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę