Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 28 marca 2024 napisz DONOS@

Kierowco przygotuj auto na zimę

Główne zdjęcie
Fot. archiwum

Mamy już za sobą chłody i przymrozki jesieni, zaś za kilka dni normą mogą stać się marznące mżawki, deszcz ze śniegiem i – zwłaszcza nocą – kilkustopniowe spadki temperatury poniżej 0 stopni Celsjusza. To znak, że nadszedł czas zmiany opon na zimowe. Ale zdaniem mechaników samochód, by sprawnie i bezpiecznie poruszać się nim w warunkach zimowych, wymaga solidniejszego przeglądu.

- Pełny przegląd stanu naszego pojazdu zajmie godzinę czy dwie, jednak warto auto podstawić wcześniej do warsztatu, żeby nie zaskoczył nas śnieg i mróz – radzi ekspert w dziedzinie mechaniki samochodowej Tadeusz Sendrowski, prowadzący salon techniki Auto Las Vegas w Łomży.
Przede wszystkim, przeglądu wymaga układ rozruchowy: akumulator, rozrusznik i alternator, co przy okazji pozwoli sprawdzić świece i okablowanie. Nie zawsze jest tak, że słabo „ciągnący” akumulator wymaga wymiany: może wystarczy odpowiednie przeładowanie go i uzupełnienie poziomu elektrolitu. W sumie da to kierowcy więcej pewności i zaufania do samochodu, że nie zawiedzie w mroźnej chwili zimowej próby.
Kolejnym elementem przeglądu będzie przesmarowanie wszelkiego typu zamków i uszczelek w drzwiach i pokrywach bagażnika.
- To nie polega na przesmarowaniu jakimkolwiek środkiem, bo może skończyć się zaklejeniem zamków i uszczelek – ostrzega technik mechanik. - Należy użyć specjalnego i sprawdzonego środka chemicznego, aby nie złościć się, że nie można włożyć kluczyka do zamka czy otworzyć drzwi. Jeżeli samochód zostanie porządnie zakonserwowany, do środka nie powinna dostać się wilgoć, chyba że ktoś myje auto na gorącej myjni i zostawia do wyschnięcia, gdy temperatura na dworze spada do minus 20 st. C. Nie wolno zapomnieć o uszczelkach w otworach drzwiowych, najlepsze będą środki na bazie silikonu lub wosków. To ważne, bo drzwi najszybciej przymarzają na styku uszczelek: wprawdzie siły przylegania są niewielkie, lecz działają na dużej powierzchni.
Następnie sprawdzamy, czy potrzebna będzie ewentualna wymiana płynów eksploatacyjnych: chłodniczego, w układzie hamulcowym i w układzie wspomagania. Ich przydatność określa się na podstawie testerów – każdy szanujący się warsztat ma odpowiednie testery, które dobrze użyte nie zafałszowują wyników.
- Jeśli ktoś zaniedbywał przeglądy techniczne w ciągu roku, może pojawić się konieczność całkowitej wymiany – uprzedza Tadeusz Sendrowski. - W zależności od marki i modelu, szacunkowy koszt wyniesie od 100 do 250 zł, na co wpływ mają różne ceny olejów.
Obecnie wymiana opon z letnich na zimowe to – jak ocenia nasz technik – już normalność, chociaż gdy zaczynał świadczyć usługi w roku 2000, nie dla każdego oczywista. Po sprawdzeniu ciśnienia w ogumieniu i wyważeniu kół, czas na sprawdzenie oświetlenia pojazdu, zwłaszcza ustawienie pozycji reflektorów, aby nie oślepiały współużytkowników dróg. No i jeszcze wymiana płynów w spryskiwaczach i już można ruszać w szeroką drogę.

Mirosław R. Derewońko
Fot.: Marek Maliszewski

240206081801.gif

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę