Premierze „Tiry na Tory”
Od czwartkowego południa na Starym Rynku w Łomży stanął żółty namiot kampanii „Tiry na Tory”. To akcja, której celem jest zebranie podpisów petycją do premiera Donalda Tuska domagającej się „przyjęcia, jako zasady i celu polskiej polityki transportowej, że tranzyt towarów przez Polskę będzie odbywał się przy użyciu kolei”. - Bo warto, by nasze drogi były bezpieczniejsze, bez zderzeń samochodów osobowych z ciężarowymi, bez setek dziur i kolein – czytamy w przygotowanej petycji, a działacze kampanii „Tiry na Tory” podkreślają, że jedna 40-tonowa ciężarówka niszczy drogę jak 163 840 samochodów osobowych.
Kampania „Tiry na tory” jest prowadzona przez Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) z Łodzi.
Według działaczy kampanii, kluczem do przeniesienia transportu towarów na kolej jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej i wyrównanie konkurencji między transportem drogowym i kolejowym.
„Wiemy, że wiąże się to ze zmianą priorytetów polityki transportowej, jednak efekty wprowadzenia transportu kombinowanego na szeroką skalę w Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Francji, Holandii i Republice Czeskiej przekonały nas, że warto tego dokonać – czytamy w petycji, która można podpisać dziś od godz. 12.00 do 19.00, i jutro w godz. 11.00-16.00 na Starym Rynku.
Petycję do Premiera można podpisać również na stronie www.tirynatory.pl Jest już ponad 60 tys podpisów, a kampanię wsparli m.in. Stanisław Sojka, Hirek Wrona, Ewa Gawryluk i członkowie kabaretu Ani Mru Mru .