Dziesiątki milionów na... „przelew”
Ponad 54 miliony złotych wydano na alkohole w sklepach i lokalach Łomży w ubiegłym roku. Tak wynika z podsumowania sporządzonego przez Urząd Miejski na bazie informacji przekazywanych przez sprzedawców. Roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych z danego roku stanowi podstawę obliczenia wysokości opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w roku następnym. Największa część z tych 54 mln zł „poszła” na piwo niemniej w stosunku do2009 roku ta grupa produktów zanotowała największy spadek – aż ponad 6 mln zł.
Z danych ratusza wynika, że w ubiegłym roku w Łomży na piwo i napoje do 4,5% zawartości alkoholu wydano łącznie ponad 32,3 mln zł. Najczęściej piwo kupowano w sklepach – 30.587.170 zł wydatków, podczas gdy w gastronomii – czyli barach, pubach, dyskotekach i restauracjach łączny roczny utarg wyniósł 1.781.051 zł. W przypadku gastronomii nastąpił niewielki wzrost w stosunku do 2009 roku, a wartość sprzedaży w sklepach spadała z niemal 35 mln zł w 2009 roku.
Na drugim miejscu pod względem wartości sprzedanych produktów są alkohole mocne - wódki. W ubiegłym roku w sklepach na terenie miasta sprzedano ich za 18.126.429 zł, a w gastronomii za 875.106 zł. W obu przypadkach wartość sprzedaży jest wyższa niż w 2009 roku (17,7 mln zł i 698 tys zł).
Najmniejsza popularnością tradycyjnie cieszą się u nas napoje o zawartości alkoholu od 4,5% do 18% alkoholu czyli w większości wina i likiery. Wartość sprzedaży tej grupy w ubiegłym roku wyniosła nieco ponad 2,8 mln zł. (w sklepach: 2.701.100 zł, w gastronomii: 104.272 zł) i była o około 100 tys zł wyższa niż w 2009 roku.