Zbudujcie nam drogi...
Trzech najważniejszych w regionie, i wiązanych z Platformą Obywatelską, przedstawicieli władzy samorządowo-rządowej podpisało się pod listem do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka (PO) w sprawie kontynuacji najważniejszych inwestycji drogowych w regionie, zagrożonych opóźnieniem w związku z nowym projektem „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”. Wojewoda Podlaski Maciej Żywno, Marszałek Województwa Podlaskiego Jarosław Dworzański i Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski wnoszą m.in. o przywrócenie kontynuacji budowy w roku 2011 odcinków drogi ekspresowej S-8 Jeżewo-Zambrów oraz Zambrów-Wyszków. Proszą też ministra o włączenie do listy zadań priorytetowych, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 roku, także m.in. drogi S-61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki do granicy państwa w Budzisku.
Oto treść listu do Cezarego Grabarczyka Ministra Infrastruktury
Szanowny Panie Ministrze,
W związku z podaniem do publicznej wiadomości projektu „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 wnosimy o przywrócenie kontynuacji budowy w roku 2011 dwóch odcinków drogi ekspresowej S-8, a mianowicie Jeżewo-Zambrów oraz Zambrów-Wyszków. Jednocześnie wnosimy o kontynuację przebudowy odcinka drogi dk-8 Katrynka - Przewalanka zgodnie z dotychczasowym harmonogramem.
Z dużym niepokojem przyjęliśmy przedstawiony obecnie w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 harmonogram realizacji inwestycji drogowych. Wynika z niego jasno, iż budowa dróg bardzo ważnych dla dynamicznego rozwoju województwa podlaskiego oraz całej północno-wschodniej Polski może znacznie się opóźnić. Planowane na najbliższe lata inwestycje, takie jak przebudowa drogi S-8 Wyszków – Jeżewo oraz odcinki drogi ekspresowej S-19 i drogi S-61 tj. wszystkich wchodzących obecnie do sieci TEN-T bądź stanowiących polskie propozycje jej poszerzenia, odsunięte zostaną na bliżej nieokreśloną przyszłość.
Wszystkie te niekorzystne zmiany dotyczą nie tylko układu komunikacyjnego wewnątrz województwa podlaskiego czy połączenia naszego województwa ze stolicą i resztą kraju ale też międzynarodowego układu komunikacyjnego przebiegającego przez województwo podlaskie. Wobec niemożności rozwoju połączeń komunikacyjnych między Polską a krajami regionu Morza Bałtyckiego (Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia) oraz z państwami Grupy Wyszehradzkiej (Słowacja, Węgry) i krajami Europy Południowej wystawione zostaną na szwank strategiczne interesy naszego państwa, a także staje pod znakiem zapytania możliwość rozwoju społeczno - gospodarczego województwa i sąsiednich regionów.
Wszystko to może spowodować marginalizację drugiego co do wielkości miasta we wschodniej części Polski czyli Białegostoku oraz innych ważnych ośrodków położonych w ciągach tych dróg tzn. Suwałk i Łomży. Planowane zmiany mogą prowadzić do zahamowania procesu integracji województwa z pozostałą częścią Rzeczypospolitej i do ograniczenia możliwości państwa w prowadzeniu polityki transgranicznej. Pozyskiwanie inwestorów polskich i zagranicznych – wspomnieć tu należy choćby o Ikei – musi iść w parze z rozwojem połączeń komunikacyjnych.
Dlatego w imieniu swoim oraz wszystkich mieszkańców regionu zwracamy się do Pana Ministra z gorącą prośbą o skorygowanie ostatnich planów w ten sposób, by mimo koniecznych oszczędności budżetowych pozostawić następujące inwestycje:
1. Przebudowa drogi S-8 Wyszków-Białystok,
2. Włączenie południowej obwodnicy Augustowa do sieci drogowej wraz z rekultywacją odcinka północnego, a przynajmniej pozwolić na realizację niezbędnej do budowy dokumentacji
3. Przebudowa odcinka drogi dk-8 Katrynka – Przewalanka.
Prosimy ponadto o włączenie do listy zadań priorytetowych, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 roku - inwestycji dotyczących dróg S-61 oraz S-19. Chodzi nam zwłaszcza o budowę drogi ekspresowej S-19 od Białegostoku do granicy państwa w Kuźnicy oraz od Białegostoku w kierunku południowym, o przebudowę drogi S-61 od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki do granicy państwa w Budzisku. Zwracamy się też z prośbą o utrzymanie harmonogramu budowy obwodnicy Suwałk.
Są to inwestycje niezbędne nie tylko dla rozwoju tej części Polski, ale też konieczne z punktu widzenia interesów całego kraju.
Z wyrazami szacunku
Maciej Żywno
Wojewoda Podlaski
Jarosław Dworzański
Marszałek Województwa Podlaskiego
Tadeusz Truskolaski
Prezydent Białegostoku
Białystok, 5 stycznia 2011 roku