Łomża zapomniała o promocji gospodarczej?
Pięcioletnia „Strategia promocji gospodarczej Łomży” kończy się wraz z końcem tego roku... i chyba nie będzie nowej. Kadencja samorządu kończy się 12 listopada i jak mówi Wiesław Grzymała, Przewodniczący Rady Miasta, radni na sesji spotkają się jeszcze raz pod koniec października i być może - jeśli zajdzie taka potrzeba – na początku listopada, ale planów odnośnie uchwalania takiego dokumentu – jak przyznaje - nie ma. Dodajmy, że przed sześciu laty, gdy uchwalano Strategię, podawano że w ten sposób „władze miasta stawiają przed sobą jeden cel: poprawę warunków dla wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw lokalnych i wzrostu zainteresowania inwestorów zewnętrznych Łomżą”.
Rychły koniec dokumentu i brak nowego zauważyli łomżyńscy przedsiębiorczy. Maciej Zajkowski, Prezes Rady Łomżyńskiej Izby Przemysłowo Handlowej, wysłał specjalny list w tej sprawie do Przewodniczącego Rady Miasta.
„Istotą naszej troski jest to, iż w trudnych czasach stagnacji gospodarczej, bez promocji miasta, wspierania przedsiębiorczości, jak również współpracy na rzecz subregionu łomżyńskiego, możemy jeszcze bardziej pozostać poza obiegiem gospodarczym i społecznym w województwie podlaskim – pisze Zajkowski. - Dobra promocja choćby na przykładzie najbliższych miast takich jak: Zambrów czy Kolno nie wspomnę o stolicy województwa – Białymstoku – przynosi tym miastom efekt w postaci inwestorów. Warto jest także dodać, że wśród większych miast Polski północno – wschodniej Łomża jest jedynym miastem, które nie posiada uchwalonej strategii promocji miasta.
Przedsiębiorcy deklarują gotowość współpracy przy tworzeniu ewentualnej nowej strategii. Wyrażają też nadzieję, że przy opracowywaniu tego dokumentu nie zostaną pominięte ich postulaty, „z którymi występujmy do samorządu od kilku lat”.
Przypomnijmy dokument który „wygasa” z końcem roku został opracowany na zlecenia władz miasta przez Wojciecha Dziemianowicza i Katarzynę Szmigiel z Uniwersytetu Warszawskiego.
Jak czytamy w Biuletynie Informacji Publicznej UM Łomża w wyniku analizy atrakcyjności inwestycyjnej miasta uzyskano wówczas krytyczną ocenę, której syntezę można zawrzeć w dwóch punktach:
1) obecna niska atrakcyjność inwestycyjna miasta jest efektem długotrwałych procesów rozwojowych, jak i różnych polityk wspierania przedsiębiorczości realizowanych w całym okresie transformacji od 1989 r.
2) zasadniczym problemem Łomży jest niesprawny system wymiany informacji, co przekłada się na deficyt wiedzy zarówno w samym mieście, jak i problemy z dobrą promocją na zewnątrz.