Alkohol drogo nas kosztuje
Niemal 60 mln zł – tyle wyniosła, według danych przedsiębiorców z branży, wartość alkoholi sprzedanych w ubiegłym roku w Łomży. Niemal 2/3 tej kwoty poszło „słabe” alkohole. Wartość sprzedaży napojów o zawartości do 4,5% alkoholi oraz piwa przekroczyła 38,5 mln zł.
Raz na rok sklepikarze z branży alkoholowej muszą w ratuszu przedstawiać oświadczenia o wartości sprzedawanych przez siebie alkoholi. Na tej podstawie obliczenia wysokości opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w roku następnym.
Okazuje się, że w mieszkańcy a alkoholu raczej nie oszczędzają. Średnio każdy z łomżan – wliczając w to niemowlęta, starców i abstynentów - w ubiegłym roku wydał na ten cel po niemal tysiąc złotych. Najwięcej pieniędzy poszło na tzw. alkohole słabe, czyli przede wszystkim piwo. Wartość ich sprzedaży to 38 mln 653 tys 537 zł. O połowę mniej – czyli i tak niebagatelną kwotę 18 mln 376 tys 256 zł – wydano w Łomży na alkohole najmocniejsze – czyli przede wszystkim wódki. Tradycyjnie najmniejsza popularnością cieszą się za to wina. Wartość ich sprzedaży w całym ubiegłym roku to 2 mln 710 tys 634 zł.
Po raz kolejny potwierdza się zasada, że alkohol kupowany jest przede wszystkim w sklepach,a nie w lokalach gastronomicznych. Nawet jeśli porównamy dane dotyczące sprzedaży piw okazuje się, że wartość tych sprzedanych sklepach jest niemal 22 razy większa niż w pubach, restauracjach i knajpach.
Oto dane dotyczące wartości sprzedawanych w ubiegłym roku w Łomży alkoholi.
napoje do 4,5% alkoholu oraz piwo
- w sklepach: 36.944.960 zł
- w gastronomii: 1.708.577 zł
napoje od 4,5% do 18% alkoholu
- w sklepach: 2.590.258 zł
- w gastronomii: 120.376 zł
napoje powyżej 18% alkoholu
- w sklepach: 17.678.497 zł
- w gastronomii: 697.759 zł