Kiedy można zwrócić prezent?
Nie zawsze prezent jaki znajdujemy pod choinką nas cieszy, a zdarzają się również takie sytuacje, że dostajemy kilka identycznych prezentów. Czy można taki towar zwrócić do sklepu? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. - Nie istnieje bezwarunkowe prawo konsumenta do zwrotu zakupionego towaru. Jego uprawnienia zależą od rodzaju zawartej umowy sprzedaży – tzn. w jaki sposób i gdzie została ona zawarta – wyjaśnia Leszek Mironiuk z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Białymstoku.
Jeśli dokonujemy zakupu w siedzibie sprzedawcy – tj. w jego sklepie – nie ma on obowiązku przyjęcia takiego towaru. Ewentualny zwrot może nastąpić jedynie za zgodą sprzedawcy lub w sytuacji gdy stosuje on taką praktykę handlową, że w określonym terminie przyjmuje zwroty i dokonuje wymiany towaru. Dokonując zakupów konsument powinien dobrze przemyśleć zakup i zorientować się, czy będzie mógł zwrócić towar.
Inaczej wygląda natomiast kwestia zwrotu zakupionego towaru gdy umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli poza sklepem sprzedawcy, np. w domu konsumenta lub na odległość, np. gdy zamówiono towar w sklepie internetowym – zwrot towaru jest dopuszczalny pod pewnymi warunkami. Towar możemy zwrócić bez podania przyczyny w terminie 10 od dnia zawarcia umowy lub otrzymania towaru jeśli pisemnie poinformujemy o tym sprzedawcę. Istotne jest aby rezygnacji z towaru dokonać na piśmie.