Sejmik poprze aspiracje kolejowe lokalnych samorządów?
Podczas najbliższej sesji Sejmiku Województwa Podlaskiego ma być głosowane stanowisko władz samorządowych województwa w sprawie przejęcia linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo - Łomża przez lokalne samorządy. Zgodnie z projektem stanowiska, które ma dotrzeć do Ministra Infrastruktury, sejmik będzie domagał się przekazania tych linii zainteresowanym samorządom. Przypomnijmy samorządowcy z gminy Sokoły, Powiatu Łomżyńskiego i miasta Ostrołęki chcą przejąć nieczynne dziś linie aby wskrzesić połączenia kolejowe – towarowe i pasażerskie. Wicemarszałek Ignacy Jasionowski dodaje, że jeśli tak by się stało władze samorządowe województwa są skłonne skierować tu szynobusy.
Oto projekt stanowiska Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przejęcia linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo - Łomża przez lokalne samorządy, które ma być przedstawione podczas sesji 30 listopada.
Samorząd Województwa Podlaskiego wyraża zaniepokojenie postępowaniem Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dotyczącym odmowy przekazania samorządom lokalnym linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo – Łomża.
Przedmiotowe linie zostały wyłączone z wykazu linii kolejowych które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe. Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 18 a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r,. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe linie te mogą mogą być przekazywane jednostkom samorządu terytorialnego do prowadzenia działalności transportowej.
O przejęcie linii nr 36 Ostrołęka – Łapy występował Wójt Gminy Sokoły jednakże brak zgody zarządu tj. PKP PLK S.A na jej przekazanie uniemożliwia podjęcie działań rewitalizacji zawieszonych przewozów. Proponowane (w piśmie sygn. (...) z dnia 20 października 2009 roku) rozwiązanie wznowienia przewozów przez funkcjonujących przewoźników kolejowych jest nierealne gdyż PKP Cardo S.A wycofała się z dni 29 października br. z prowadzenia przewozów na trasie Łapy – Sokoły. Perspektywa zapotrzebowania na przewozy węgla do Elektrowni Ostrołęką, którą przedstawia zarządca jest odległa, ponieważ może nastąpić dopiero po 2016 r.
Zaniechanie w przekazywaniu linii skutkować będzie dalszą ich degradacją oraz ujemnie wpływać na rozwój gospodarczy regionu. PKP PLK S.A nie posiada wystarczającej ilości środków na bieżące ich utrzymanie, co dopiero mówić o podnoszeniu parametrów technicznych. Z uwagi na powyższe inicjatywę lokalnych samorządów zmierzająca do ich rewitalizacji zasługuje na wszelkie możliwe wsparcie. Miejscowi przedsiębiorcy poczynili już inwestycje i swój rozwój związali z transportem kolejowym. Tym bardziej są oni zaskoczeni decyzją przewoźnika towarowego.
Z uwagi na zaistniałe okoliczności Samorząd Województwa Podlaskiego zwraca się do pana Ministra o zweryfikowanie stanowiska w sprawie przekazania linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo - Łomża lokalnym samorządom.