Nowy sposób oceniania szkół - edukacyjna wartość dodana
Wyniki egzaminów przeprowadzanych na zakończenie nauki w szkołach, to informacje nie tylko o uczniach, ale także o placówkach, w których się kształcą. Pozwalają one sprawdzić o ile powiększyła się wiedza i umiejętności ucznia. "Temu właśnie służy pojęcie edukacyjnej wartości dodanej" - mówił dziś (7.09) w Łomży przewodniczący ogólnopolskiego zespołu zajmującego się takim pomiarem, prof. Uniwersytetu Warszawskiego dr Roman Dolata.
Określanie "przyrostu wiedzy" w szkole pozwala na bardziej obiektywną ocenę i porównanie ze sobą wszystkich placówek oświatowych w Polsce, według takich samych kryteriów. "Kierownictwu placówek umożliwia także bardziej szczegółową analizę pracy w szkole" - mówi Anna Zakrzewska - wicedyrektor publicznego gimnazjum nr 1 w Łomży, które jako pierwsze w mieście rozpoczęło badanie "edukacyjnej wartości dodanej".
"Na razie wartość dodana jest badana tylko w gimnazjach, jednak rozpoczęły się juz prace, aby w podobny sposób mierzyć pracę szkół maturalnych" - mówi dr Roman Dolata. A to z kolei pozwoli m.in. na zastosowanie bardziej obiektywnych kryteriów - chociażby przy tworzeniu różnorakich rankingów tych szkół.
Konferencję na temat EWD (edukacyjnej wartości dodanej) zorganizował Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łomży.