Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Mniej krów, mleka jeszcze za dużo

Utrzymujące się od początku 2008 r. spadkowe tendencje cen skupu mleka przyczyniły się do stopniowego ograniczania produkcji mleka - zauważają eksperci BGŻ. Według najnowszych danych GUS w czerwcu br. pogłowie krów spadło w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. o blisko 120 tysięcy to jest o około 4,2 proc., a w stosunku do stanu w grudniu 2008 r. - zmniejszyło się o 84 tys. sztuk, czyli o 3 proc.

Rolnicy kierowali krowy przede wszystkim na rzeź, czego dowodzą ich nasilone uboje w okresie I półrocza 2009 r. W porównaniu z I półroczem 2008 r. ubój krów w rzeźniach przemysłowych wzrósł o blisko 10%. Sprzyjały temu rekordowo wysokie ceny skupu wołowiny.
Pomimo ograniczenia liczby krów, w I półroczu br. silnie rósł skup mleka, co – zdaniem ekspertów -  może świadczyć o tym, iż z hodowli krów rezygnowali głównie mali rolnicy. Dostawy mleka do mleczarni w I półroczu rosły - średnio w tempie około 6-7% w relacji rocznej. W lipcu br. dynamika wzrostu osłabła, wynosząc 2,2% r/r. Tym samym skup mleka ukształtował się na poziomie 811,2 mln t, tj. o prawie 1% niższym niż czerwcu br.. Może być to konsekwencją zarówno niskich cen uzyskiwanych przez rolników, jak i realnej perspektywy przekroczenia indywidualnych kwot mlecznych – oceniają eksperci BGŻ. Według szacunków rządowych obecnie przekroczenie limitu szacuje się obecnie na ok. 2,5 proc. W takiej sytuacji jest możliwe, że już niedługo mleczarnie zaczną pobierać od rolników zaliczki na poczet kar za nadprodukcję.

240206081801.gif

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę