środa, 16 października 2019 napisz DONOS@

Decydujące chwile którędy przebiegną obwodnice Stawisk i Szczuczyna

Kolejny krok do budowy obwodnic Stawisk i Szczuczyna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku jutro (w środę 25 marca 2009 r.) organizuje konsultacje społeczne dotyczące budowy obwodnic tych miasta. Obie inwestycje w ciągu drogi krajowej nr 61 miałyby zostać zrealizowane w latach 2011-2013. Pieniądze na budowę mają pochodzić z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Jak informuje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiej GDDKiA, konsultacje społeczne, podczas których zostaną zaprezentowane warianty przebiegu obwodnicy, mają na celu umożliwienie każdej zainteresowanej osobie czynnego udziału w procesie inwestycyjnym oraz wypowiedzenia swojego zdania w sprawie inwestycji.  

W przypadku Stawisk konsultacje odbędą się w Urzędzie Miejskim o godzinie 13.00.. Tu są dwie propozycje przebiegu obwodnicy – wschodnia i zachodnia oraz tzw. wariant „0”.(GDDKiA proponuje poprowadzenie obwodnicy w wariancie nr II po stronie zachodniej miasta.)

W wariancie I zaproponowano poprowadzenie obwodnicy Stawisk po stronie wschodniej miasta. Wariant ten nie wiąże się z koniecznością wyburzeń istniejących budynków. Przejście to wiąże się z przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej sieci energetycznej, teletechnicznej,wodociągowej. W celu ochrony miejscowości przed hałasem generowanym przez obwodnice konieczne jest wykonanie ekranów akustycznych lub nasadzenie zieleni izolacyjnej na odcinkach przebiegających w pobliżu zabudowań. Spodziewane są protesty właściciela kopalni kruszyw, w pobliżu której przebiega projektowany wariant obwodnicy.

W wariancie II zaproponowano poprowadzenie obwodnicy Stawisk po stronie zachodniej miasta. Wariant ten również nie wiąże się z koniecznością wyburzeń istniejących budynków. Nie zachodzi również konieczność budowy ekranów akustycznych. Przebudowie podlegać będą linie sieci energetycznej oraz teletechnicznej. Sprzeciw Nadleśnictwa Białystok wywołać może wariantowe rozwiązanie z węzłem „Budy” na początku trasy.
Ze względów technicznych, ekonomicznych oraz społecznych korzystniejsza lokalizacja obwodnicy wydaje się być wariant II (zachodni). Wielkość i struktura kierunkowa ruchu pozwala stwierdzić, iż wariant ten spowoduje lepsze odciążenie sieci drogowej miejscowości Stawiski. W miejscowości Stawiski istniejąca droga krajowa przeznaczona zostanie dla ruchu lokalnego, aby w jak najmniejszym stopniu zakłócić istniejący układ komunikacyjny i społeczny. Lokalizacja ekologicznych przejść dla zwierząt została dobrana w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne przedostanie się zwierząt na druga stronę „bariery”, jaka dla zwierząt jest droga.

Alternatywa dla projektowanej przebudowy istniejącej drogi krajowej jest tzw. Wariant „0”, czyli całkowite wstrzymanie inwestycji w tym rejonie. Skutki zaniechania inwestycji mogą być tragiczne. Wzrastająca ilość pojazdów na drodze, której parametry znacznie odbiegają od potrzeb ruchowych, powoduje ciągły wzrost zagrożenia wypadkowego. Przy wciąż wzrastającym udziale ciężkiego ruchu tranzytowego skutki kolizji mogą mieć nieobliczalne następstwa.

W przypadku Szczuczyn (konsultacje zaplanowano w Urzędzie Miejskim o godzinie 9.00) także są dwie alternatywne trasy i wariant „0”. Również w tym wypadku GDDKiA proponuje jako lepszy wariant nr II- zachodni).

W wariancie I zaproponowano poprowadzenie obwodnicy Szczuczyna po stronie wschodniej o długości 7.0 km. wraz przebudowa drogi krajowej Nr 58 po stronie północnej na długości 2,7 km. Wariant ten wiąże się z budowa 2 węzłów, 10 obiektów mostowych oraz przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej sieci energetycznej, teletechnicznej i wodociągowej. Wariant ten nie wymaga wyburzeń istniejących budynków i nie narusza terenów objętych miejscowym planem zagospodarowania terenu. W celu ochrony miejscowości przed hałasem generowanym przez obwodnice konieczne jest wykonanie ekranów akustycznych i nasadzenie zieleni izolacyjnej na odcinkach przebiegających w pobliżu zabudowań.

W wariancie II zaproponowano poprowadzenie obwodnicy Szczuczyna po stronie zachodniej o długości 8.0 km. Wariant ten wiąże się z budowa 3 węzłów, 8 obiektów mostowych oraz przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej sieci energetycznej, teletechnicznej i wodociągowej. W ramach budowy węzła „Szczuczyn” konieczna jest przebudowa drogi krajowej Nr 58 na długości ok. 1 km ze względu na budowę lewoskrętów oraz pasów włączeń i wyłączeń. Wariant zachodni nie wymaga wyburzeń istniejących budynków jednak obwodnica na odcinku od km 202+050 do km 202+400 przebiega przez tereny objęte miejscowym planem zagospodarowania terenu przeznaczone pod targowisko miejskie. W celu ochrony miejscowości przed hałasem generowanym przez obwodnice konieczne jest wykonanie ekranów akustycznych i nasadzenie zieleni izolacyjnej na odcinkach przebiegających w pobliżu zabudowań.
Obwodnica wg wariantu I odciąży całkowicie Szczuczyn z ruchu generowanego przez drogę krajowa Nr 61. Przebudowa drogi krajowej Nr 58 pozwoli na odciążenie Szczuczyna z ruchu tranzytowego, który obecnie przebiega przez centrum miejscowości. W związku z ruchem pojazdów ciężarowych z kopalni kruszyw z miejscowości Wąsosz w kierunku Szczuczyna zaprojektowano drogę dojazdowa po lewej stronie projektowanej obwodnicy (od km 201+300 do km 203+300).
Ze względu na wielkość i strukturę ruchu wariant II (zachodni) pozwala całkowicie odciążyć Szczuczyn z ruchu tranzytowego zarówno z drogi Nr 58 i drogi Nr 61. Wymaga on jednak budowy trzech węzłów i jest dłuższy od wariantu I (wschodniego). Ruch pojazdów ciężarowych z kopalni kruszyw w Wąsoszu w kierunku Szczuczyna przewidziano po istniejącej drodze powiatowej Nr 1812B.
W obu wariantach istniejąca droga krajowa przeznaczona zostanie dla ruchu lokalnego, aby w jak najmniejszym stopniu zakłócić istniejący układ komunikacyjny i społeczny. Lokalizacja ekologicznych przejść dla zwierząt została dobrana w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne przedostanie się zwierząt na druga stronę „bariery”, jaka jest droga.

Alternatywa dla projektowanej obwodnicy jest tzw. Wariant 0, czyli całkowite wstrzymanie inwestycji w tym rejonie. Skutki zaniechania inwestycji mogą być tragiczne. Wzrost natężenia ruchu pojazdów ciężarowych na drodze Nr 61, powoduje wzrost i tak wysokiego zagrożenia wypadkowego.
Droga Nr 61 w terenie Szczuczyna nie jest dostosowana do przeniesienia narastającego ruchu tranzytowego, który generuje uciążliwy hałas.


 
180410021817.gif
190904015236.gif
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę