Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 24 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Podlaskie - zielone i czyste czy biedne i zapyziałe?

Główne zdjęcie
fot. archiwum

Mieszkańcy Łomży silnie identyfikują się z Ziemią Łomżyńską, prawie nie czując więzi z województwem podlaskim. Nawet nie w smak im obecne logo województwa, które przedstawia zarys zielonej choinki i brązowego żubra: znak rozpoznawczy Puszczy Białowieskiej. Są dumni z pięknej przyrody i doliny Narwi oraz ludzi takich jak aktorka Hanka Bielicka, kompozytor Witold Lutosławski i współtwórca niepodległości Polski Roman Dmowski. Mają budującą świadomość bycia mleczną potęgą w kraju i Europie. Skąd to wiadomo? Z konsultacji społecznych, które odbywały się w starostwie łomżyńskim.

To pierwsze wnioski, jakie na naszą prośbę wstępnie sformułowała prowadząca konsultacje dr Anna Augustyn z wydziału ekonomii i zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku. Konsultacje są jednym z etapów przygotowania wieloletniego planu promocji województwa podlaskiego. Wzięli w nich udział, m.in., poseł Lech Antoni Kołakowski(PiS), starosta łomżyński Krzysztof Kozicki, wójtowie gmin Łomża, Zbójna i Śniadowo, przedstawiciele łomżyńskich uczelni wyższych, organizacji pozarządowych i instytucji zajmujących się turystyką. Wcześniej podobne konsultacje przeprowadzono w Białymstoku, Hajnówce i Zambrowie. Wkrótce o zdanie zostaną poproszeni mieszkańcy Suwałk i Augustowa.
- Na razie prowadzimy badania jakościowe, w których oprócz konsultacji przeprowadziliśmy badania focusowe dwukrotnie w Białymstoku, Łomży, Hajnówce, Suwałkach i Siemiatyczach oraz wywiady pogłębione z dziesięcioma przedsiębiorcami – informuje dr Augustyn, z którą współpracuje Marta Juchnicka z Białostockiej Fundacji Kształcenia Kadr. - Jednocześnie w całej Polsce będą realizowane badania ilościowe, polegające na wywiadach telefonicznych. Bardzo możliwe, że zwłaszcza młodzi Polacy będą używali nazwy Podlasie, jako dobrze kojarzącej się w kraju z puszczami, jeziorami i wypoczynkiem. I co wtedy?!
Wyniki posłużą firmie WYGInternational z Warszawy do analizy typu SWOT, co oznacza skrót od angielskich słów: siła, słabość, szanse i zagrożenia – oczywiście, województwa podlaskiego. Potem zostaną określone cele promocji, do kogo będzie adresowana i w jaki sposób realizowana. Strategia powstanie do końca lutego br., po czym zostanie ogłoszony kolejny przetarg na realizację promocji, chyba że Urząd Marszałkowski postanowi inaczej.
Zanim naukowcy i marketingowcy dowiodą, co jest wyróżnikiem Podlaskiego, w skrócie przywołajmy, na co akcent kładli łomżyńscy samorządowcy, działacze społeczni i przedsiębiorcy. Przede wszystkim, podkreślają, że Białystok jako stolica województwa nie dba o Ziemię Łomżyńską i Suwalszczyznę. Martwią ich wieloletnie zaniedbania w dziedzinie budowy dróg, zwłaszcza obwodnic i wybór trasy kontynentalnej Via Baltica w wariancie białostockim. Proponują lotnisko ponadregionalne nie przy granicy z Białorusią czy w Białymstoku, ale w Zawadach, aby mogło służyć mieszkańcom całego regionu. Narzekają na brak bazy turystycznej, jak hotele, pola biwakowe i ścieżki rowerowe. Chcieliby promocji takich atrakcji regionu, jak 500-letnia Katedra w Łomży, Skansen Kurpiowski w Nowogrodzie, Muzeum Przyrody w Drozdowie, forty carskie w Piątnicy czy Twierdza Osowiec.  
Z wypowiedzi podczas konsultacji jasno wynikało, że mieszkańcy Łomży i Ziemi Łomżyńskiej zdają sobie sprawę, że żyją na Ścianie Wschodniej, w Polsce B czy nawet C. Z jednej strony widzą atuty województwa podlaskiego, określając je jako zielone, czyste, przyjazne i wielokulturowe. Z drugiej strony, nie ukrywają, że jest nieznane, zacofane, biedne i zapyziałe. Co z tego bogactwa i nędzy zechcą promować specjaliści?
- Nie możemy szeroko promować wszystkiego, bo nie dotrze to do nikogo, gdyż dobra promocja to zwięzła informacja – uprzedza dr Anna Augustyn. -  Wybierzemy kilka rzeczy i na tych wyróżnikach oprzemy całą promocję Podlaskiego.

Mirosław R. Derewońko

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę