źródło: radio.bialystok.pl
Mleko produktem markowym woj. podlaskiego?
Podlasie ma zyskać nowy towar markowy. Eksperci z branży przekonują, że powinno być nim mleko. Jego produkcją w naszym regionie zajmuje się prawie 27 tysięcy gospodarstw. Rocznie dostarczają blisko 2 miliardy litrów mleka. To zaś stawia nasz region wśród liderów w skali kraju. Dlatego przedstawiciele branży zjednoczyli się, by w Podlaskiem stworzyć "zagłębie mleczne" i promować tylko regionalne produkty.
Razem z władzami województwa i specjalistami spotkali się dziś w Białymstoku na specjalnej konferencji. Wspólnie chcą rozwiązać problemy producentów i przetwórców mleka. A tych jest sporo. Jak powiedział prezes Spółdzielni Mlekovita Dariusz Sapiński, większość to skutki obecnego kryzysu finansowego. "Zaczęła się recesja, głównie w Europie Zachodniej, co objawiło się spadkiem popytu i konsumpcji. Zainteresowanie mlekiem bardzo spadło. Zostały zniesionie dopłaty do eksportu mleka i masła po za Unię Europejską. Natomiast Stany Zjednoczone i Australia wystawiły bardzo niską cenę na mleko w proszku na międzynarodowych przetargach". A to spowodowało, że Polska została niejako wypchnięta z rynku. Jak dodaje prezes Mlekovity - przystąpienie Polski do strefy euro znacznie ułatwiłoby zawieranie dużych kontraktów, a promocja tylko naszych produktów, wyeliminowałaby konkurencję ze sklepów.
Efektem dzisiejszej konferencji ma być powołanie specjalnego Zespołu Roboczego, który stworzy strategię działania po to, aby wspierać sektor mleczarski. Zespół roboczy chce też wykreować z podlaskiego mleka rozpoznawalną markę. Dodajmy, że nasze produkty już są eksportowane za granicę, gdzie cieszą się bardzo dobrą opinią. Zdobywają też wiele nagród.