czwartek, 17 października 2019 napisz DONOS@

Likwidacja czy reorganizacja sądów rejonowych?

Ministerstwo Sprawiedliwości dementuje informacje jakoby powstał plan likwidacji tzw. „małych” sądów rejonowych, ale przyznaje, że trwają prace nad reorganizacją wymiaru sprawiedliwości. W nadesłanych odpowiedzi na pytania dotyczące przyszłości „łomżyńskich sądów” czytamy: m.in. że „za konieczne uznać należy maksymalne ograniczenie dysproporcji między liczbą etatów a liczbą wpływających spraw w jednostkach tego samego szczebla”.


Zobacz: Ćwiąkalski POzamyka nam sądy?

Oto obszerne fragmenty z odpowiedzi na pytania jakie wysłaliśmy w tej sprawie do Ministerstwa Sprawiedliwości.
W Ministerstwie Sprawiedliwości od kilku miesięcy prowadzone są intensywne prace analityczne, skupione na strukturze sądownictwa, rozmieszczeniu sądów, modelu ich zarządzania i wewnętrznej organizacji. Wspomniana analiza pozwoli na podjęcie rozważnych decyzji co do zakresu reorganizacji.  W związku z powyższym zdementować musimy wszystkie doniesienia, jakoby w Ministerstwie Sprawiedliwości powstał plan likwidacji tzw. „małych” sądów rejonowych. Budzi zdziwienie, że także środowiska prawnicze, a w szczególności nawet niektórzy sędziowie, poddają krytyce plany, które nie istnieją.
    Przeprowadzone do tej pory analizy wskazują, że jednym z podstawowych kierunków przyszłych zmian w sądownictwie będzie uproszczenie i uelastycznienie struktury organizacyjnej, przy zachowaniu dostępności sądów dla obywateli.. Z zebranych danych wynika, że obecnie występują znaczne różnice w zakresie:
  • wielkości poszczególnych apelacji,
  • wielkości poszczególnych okręgów,
  • wielkości poszczególnych sądów (pod względem obszarów właściwości, liczby wpływających spraw, wielkości struktur organizacyjnych i liczby etatów).
    Ponadto, analiza wskazuje, iż w części sądów występują strukturalne zaległości, które negatywnie wpływają nie tylko na ich funkcjonowanie, ale przede wszystkim na nadmierną długotrwałość rozpoznawania spraw obywateli. Dlatego też w interesie wymiaru sprawiedliwości leży jak najszybsza likwidacja tych zaległości.
    W konsekwencji za konieczne uznać należy maksymalne ograniczenie dysproporcji między liczbą etatów a liczbą wpływających spraw w jednostkach tego samego szczebla. Istotne jest również zapewnienie wszystkim sądom porównywalnych warunków funkcjonowania (np. technicznych i lokalowych) – co wpłynie na główny element stanowiący o dostępności sądu dla obywatela, czyli poprawę sprawności postępowania.

    Najpilniejsze działania, jakie w pierwszej kolejności należy podjąć w ramach reorganizacji sądownictwa to:
  • przekazanie spraw rodzinnych i nieletnich z właściwości sądów rejonowych, w których limit etatów w tym pionie nie przekracza 1,5 etatu sędziowskiego, do większych sąsiednich jednostek sądowych,
  • przekazanie spraw z zakresu prawa pracy z właściwości sądów rejonowych, w których limit etatów w tym pionie nie przekracza 1 etatu sędziowskiego, do większych sąsiednich jednostek sądowych,
  • połączenie „małych” (o w/w limitach) wydziałów rodzinnych i nieletnich oraz wydziałów pracy między sądami,
  • zniesienie wydziałów grodzkich w sądach o limicie do 20 sędziów i asesorów (po ich zniesieniu sprawy z ich właściwości będą dalej rozpoznawane w ramach wydziałów cywilnych i karnych, a zatem dostęp obywateli do sądu, w sprawach dotychczas rozpoznawanych w wydziałach grodzkich, nie zostanie ograniczony).
Zauważyć należy, że ewentualne dalsze akceptowanie istnienia nieefektywnych jednostek organizacyjnych sądownictwa oznacza między innymi:
  • utrzymywanie zbędnych struktur,
  • niemożność racjonalnego wykorzystania kadry orzeczniczej,
  • nierównomierne obciążenie sędziów,
  • zbyt wysokie koszty funkcjonowania takich jednostek w stosunku do efektów orzeczniczych, a więc sprawności rozstrzygania spraw obywateli,
  • nadmierne zatrudnienie pracowników administracji, niezwiązanych z zapewnianiem obsługi spraw obywateli,
  • konieczność utrzymywania bardzo dużej liczby stanowisk funkcyjnych.
Podkreślić należy, że projekt jest aktualnie na etapie prac koncepcyjnych. Ostateczne kierunki reform poddane zostaną konsultacjom z zainteresowanymi środowiskami.

 
190904015236.gif
180410021817.gif
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę