Droga do gwiazd gospodarki i turystyki
Co oznaczał Czarny Czwartek na Wall Street? Kto może zdobyć uprawnienia przewodnika turystycznego? Który park narodowy jest najmłodszy w Polsce? Jaki jest markowy produkt turystyczny województwa podlaskiego? Nad takimi kwestiami głowiło się 78 uczniów z b. województwa łomżyńskiego (ponad dwa razy więcej niż rok temu), którzy rywalizowali o laury i nagrody w II Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy o Gospodarce i Turystyce. Na łopatki rozłożyła wszystkich drobna maturzystka Aneta Radziszewska z Technikum Ekonomicznego w Zespole Szkół Zawodowych w Wysokiem Mazowieckiem, a jej drużyna zwyciężyła zespołowo.
Znawczynię gospodarki i turystyki oraz jej drużynę do konkursu przygotowała ucząca przedsiębiorczości Bożena Jaźwińska. Jej uczennica Aneta, która w nagrodę dostała m.in. ogromny teleskop astronomiczny, twierdzi, że zwycięstwo zawdzięcza czterem latom nauki w dobrym technikum i wymagającym profesorom.
Potwierdza to fakt, że drugie miejsce zajął Mateusz Matanowski, a piąte - Piotr Jankowski z tej samej szkoły. Trzecie miejsce wywalczył Sylwester Gawrych z Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Łomży, którego opiekunką jest Małgorzata Skrodzka, zaś czwarte – Anna Tomaszewska z Zespołu Szkół Rolniczych w Krzyżewie. Otrzymali w nagrodę, m.in., dyplomy, puchary, albumy i sprzęt muzyczny.
W rywalizacji drużynowej drugie miejsce zajął ZSEiO w Łomży, trzecie – łomżyńskie I Liceum Ogólnokształcące.
Etap wojewódzki odbędzie się 19 listopada 2008 w Białymstoku, finał ogólnopolski – 17 kwietnia 2009 r. w Warszawie. Lokalnym patronem konkursu jest prezydent Łomży Jerzy Brzeziński, a krajowymi: Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, i Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.
Mirosław R. Derewońko
PS. Czarny Czwartek na Wall Street to początek światowego kryzysu finansowego w 1929 r. Przewodnikiem turystycznym może być osoba, która ma 18 lat, ukończyła szkołę średnią, przeszła szkolenie i zdała egzamin. Najmłodszy park narodowy to PN Ujście Warty. Wśród możliwych do wyboru markowych produktów naszego województwa jest Podlaski Szlak Bociani.