Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 25 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Zakupy przed rokiem szkolnym - radzi inspekcja handlowa

Co można zrobić aby uniknąć kłopotów kupując książki, przybory szkolne albo uzupełniając garderobę przed rozpoczęciem roku szkolnego? Jakie uprawnienia przysługują nam jeżeli będziemy chcieli książkę zwrócić lub zareklamować? Niestety tego rodzaju pytań nie zadajemy sobie przed początkiem roku szkolnego, zajęci odwiedzaniem kolejnych sklepów. Na szczęście tylko czasami okazuje się, że kupiliśmy niewłaściwy podręcznik lub w książce są posklejane białe kartki.


Co możemy zrobić:
1. PYTAĆ
W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących towaru konsument ma prawo pytać sprzedawcę, a ten ma obowiązek udzielić informacji dotyczących towaru, co więcej w sytuacji kiedy zapewni konsumenta o właściwościach towaru, których towar nie posiada może to być podstawą do reklamowania towaru z tytułu niezgodności z umową i ewentualnego odstąpienia od umowy.
    Dokonując zakupów warto również zapytać, czy dany towar można będzie zwrócić, czy też wymienić. Sprzedawca, który zgodzi się na możliwość wymiany lub zwrotu towaru jest taką umową związany.

2. SPRAWDZIĆ TOWAR PRZED DOKONANIEM ZAKUPU
Sprzedawca ma obowiązek na żądanie konsumenta umożliwić sprawdzenie towaru. Wynika to wprost z ustawy o sprzedaży konsumenckiej.

3. ŻADAĆ WYDANIA DOWODU ZAKUPU
Kupując jakikolwiek towar żądajmy potwierdzenia dokonania zakupu. Takim dowodem zakupu może być paragon, ale może też być nim zwykła kartka z nazwą towaru, jego ceną i podpisem sprzedawcy. Może to ułatwić reklamację, dochodzenie sprawy przed sądem i pozwala uniknąć sporu co do wysokości ceny zakupu.
    Sprzedawca ma obowiązek wydania dowodu zakupu.

4. REKLAMOWAĆ WADLIWY TOWAR
Konsument może każdy towar przemysłowy – w tymi i podręczniki, jeżeli jest wadliwy reklamować w ciągu 2 lat od daty zakupu z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.


INSPEKCJA HANDLOWA
W razie jakichkolwiek problemów związanych z zakupem towarów konsument może zwrócić się z pytaniem do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Białymstoku. Pod nr tel. (085) 742-80-52 dyżurują od poniedziałku do piątku prawnicy, którzy udzielają bezpłatnych porad prawnych. Pod tym samym numerem telefonu konsumenci mogą również zgłaszać informacje dotyczące nieprawidłowości z którymi spotykają się w trakcie kupowania towarów.

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę