Odpowiedzialność hotelarzy
Trwa sezon urlopów i wycieczek. Ale nawet najwspanialsze wczasy mogą być zepsute przez nieprzyjemne zdarzenie – kradzież naszych rzeczy z pokoju hotelowego. Jak wynika z doświadczenia Delegatury Inspekcji Handlowej w Łomży – temat ten otacza wciąż sporo niejasności, co jest przyczyną licznych sporów.
Odpowiedzialność hotelarza wyklucza jedynie sytuacja, gdy pokrzywdzony sam przyczynił się do kradzieży (np. nie zamknął drzwi od pokoju), lub szkoda powstała z winy osoby, która towarzyszyła gościowi hotelowemu, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała.
Zakres obowiązku naprawienia szkody wobec gościa hotelowego jest ograniczony w ten sposób, iż jest on nie wyższy, niż stukrotność należności za wynajęcie pokoju liczonej za jedną dobę. Jednak odpowiedzialność za każdą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej wysokości tej należności. Ograniczenie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy właściciel przyjął rzeczy na przechowanie, albo odmówił przyjęcia na przechowanie, mimo, że miał taki obowiązek, a ponadto w sytuacji, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa osoby zatrudnionej w hotelu.
Dodać należy, iż o zaistnieniu szkody należy powiadomić właściciela hotelu niezwłocznie, w przeciwnym razie roszczenie o naprawienie szkody wygasa.
Podstawa prawna: art. 846-852 KC.
Porad udziela:
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Białymstoku Delegatura w Łomży
Ul. Ksiącia Janusza I 1, 18-400 Łomża, tel. 0-86-216-51-54, 0-86-216-72-55.