piątek, 18 października 2019 napisz DONOS@

Żywność nie jest najdroższa w wielkich aglomeracjach, ale... u nas

Rekordy cen biją sklepy w w województwach: podlaskim, zachodniopomorskim i opolskim - donosi „Dziennik”. Według wyliczeń „Wall Street Journal Polska” trzeba tu zapłacić nawet 14-16 proc. więcej niż na Śląsku i na Mazowszu.

Jak wynika z danych GUS, ceny żywności na terenach zurbaniozwanych, takich jak Śląsk i Mazowsze w pierwszym kwartale roku wzrosły o 6,2 - 7 proc, a np. w województwa: warmińsko-mazurskiem i podlaskim podskoczyły aż o 8,2 - 8,7 proc.
Dlaczego tak się dzieje? Eksperci, których o zdanie zapytał „Dziennik” podają  kilka przyczyn. Według dr Krystyny Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, ceny żywności w tych województwach są wysokie, gdyż dominują tam małe sklepy z dużymi kosztami, które windują ceny.
Dariusz Winek, główny ekonomista BGŻ, uważa, że duże zróżnicowanie regionalne cen żywności wynika nie tylko ze struktury handlu, ale także produkcji. „W północnej części kraju, czyli tam, gdzie żywność jest droga, produkcja rolnicza skoncentrowana jest często w dużych gospodarstwach, które sprzedają ją do innych województw albo przeznaczają na eksport” - mówi Winek.
Jeszcze inną przyczynę szybszego wzrostu cen przywołuje dr Mirosław Drygas, wicedyrektor Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN. „Województwa północno-wschodnie są chętnie odwiedzane przez turystów. Gdy tylko zaczyna się sezon, ceny szybko pną się w górę” - uważa.  
190729010534.gif

 
190904015236.gif
180410021817.gif
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę