Prezydent Brzeziński chce do „Okrągłego Stołu” w sprawie Rospudy
W obradach „Okrągłego Stołu” w sprawie obwodnicy Augustowa powinni uczestniczyć także przedstawiciele miast położonych wzdłuż drogi Nr 61 uważa prezydent Łomży Jerzy Brzeziński. Zdaniem prezydenta Łomży budowa tej obwodnicy wiąże się bowiem ściśle z całością układu drogowego północno-wschodniej części kraju i dlatego w liście skierowanym do Cezarego Grabarczyka Ministra Infrastruktury domaga się umożliwienia uczestnictwa w pracach tego gremium.
Oto list Prezydenta Jerzego Brzezińskiego do Ministra Infrastruktury:
W związku z powołaniem Okrągłego Stołu w sprawia obwodnicy Augustowa chcę zwrócić uwagę Pana Ministra na kilka bardzo ważnych aspektów tej sprawy, które, jak sądzę są pomijane. Sprawa obwodnicy Augustowa wiąże się ściśle z całością układu drogowego w północno - wschodnim regionie Polski. Istotą sprawy jest doprowadzenie do sytuacji, kiedy ruch ciężki zostanie skierowany poza to miasto. W tej sytuacji zasadne jest wcześniejsze podjęcie decyzji w sprawie układu dróg ekspresowych w regionie. Z tego wyniknie, czy obwodnica o przebiegu planowanym przez GDDKiA będzie rzeczywiście potrzebna.
W styczniu 2007 roku firma Scott Wilson Kirkpatrick & Co. Ltd podała wstępny wynik wielokryterialnej oceny wybranych do analizy kilkudziesięciu wariantów trasy Do drugiego etapu zakwalifikowane zostały trzy warianty
1. Warszawa - Ostrów MazowiecKa - Łomża - Grajewo - Suwałki - BudziskoŻaden z tych wariantów nie pokrywa się z rozpoczętym przejściem przez dolinę Rospudy koło Augustowa. Za wybranymi wariantami przemawiają wszystkie podstawowe kryteria oceny, ale przede wszystkim środowiskowe i ekonomiczne. Jest to istotne jeśli chodzi a możliwość pozyskania środków finansowych z funduszy pomocowych Unii Europejskiej na realizację trasy Via Baltica. Zwracam uwagę Pana Ministra, że podobny pogląd w sprawie kształtowania układu drogowego w regionie i kolejności działań prezentują wszyscy naukowcy zajmujący się sprawą przebiegu drogi Via Baltica oraz środowisko ekologów.
2. Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Ostrołęka - Łomża - Grajewo - Suwałki - Budzisko
3. Warszawa - Legionowo - Ostrołęka - Łomża - Grajewo - Suwałki - Budzisko
Marszałek Województwa Podlaskiego wyznaczył do pracy w obradach Okrągłego Stołu dwóch przedstawicieli Augustowa oraz siebie. Tymczasem problemy komunikacyjne o podobnej i większej skali mają inne miasta w regionie, np Łomża, Grajewo, Szczuczyn, Stawiski. Rajgród i inne mniejsze miejscowości.
Łomża jest miastem ponad dwukrotnie większym niż Augustów. Przez centrum naszego miasta, głównie drogą Nr 61 odbywa się ruch tranzytowy z centrum kraju w kierunku przejścia granicznego w Budzisku, o natężeniu podobnym jak w Augustowie Tak jak w Augustowie, ruch ten jest przyczyną hałasu przekraczającego wszelkie dopuszczalne normy oraz ciężkich wypadków drogowych. Oczywistą rzeczą jest, ze skala tych problemów jest proporcjonalna do wielkości miasta. Problemy w miejscowościach leżących wzdłuż drogi Nr 61 wynikają z tego, że kierowcy ciężkich pojazdów wybierają drogę krótszą o około 32 km w stosunku do trasy pod drodze nr 8- przez Białystok.
Zwracam się więc do Pana Ministra o rozpatrywanie układu drogowego regionu według
zasady „od ogółu do szczegółu”, czyli w pierwszej kolejności o podjęcie decyzji w sprawie docelowego układu dróg w regionie, a potem - decyzji w sprawie poszczególnych jego elementów.
Proszę również o umożliwienie udziału w pracach Okrągłego Stołu przedstawicieli wszystkich zainteresowanych samorządów, a przynajmniej przedstawicieli miast położonych wzdłuż drogi Nr 61.