piątek 5.01.2006
Gazeta Wyborcza - Chcą nam zabrać policjantów Gazeta Wyborcza - Lustracja kryminalna za własne Gazeta Współczesna - To autostrada? Prawie!
Gazeta Wyborcza - Chcą nam zabrać policjantów
Podlasie wkrótce może stracić 108 policjantów. Zabierze ich Komenda Główna Policji, bo uznała, że nasz region jest jednym z bezpieczniejszych w Polsce i nie potrzebuje tylu mundurowych.
Już wiadomo, że redukcje dotkną białostockiego oddziału prewencji. Liczba policyjnych etatów zmniejszy się tam o jedną trzecią. Z 350 do 242. W ten sposób zniknie jedna z kompanii.
Tymczasem do głównych zadań policjantów z prewencji należy patrolowanie ulic, nawet wspierają w tym funkcjonariuszy z innych komend w województwie. Często można ich spotkać na zabezpieczeniu imprez masowych.
U was jest za bezpiecznie
Na Podlasiu jest ok. 3,2 tys. policjantów. Komenda główna wyliczyła - stosując specjalny wzór - że za dużo w stosunku do skali niebezpieczeństwa (a w zasadzie bezpieczeństwa) w regionie. Chce setkę podlaskich etatów przerzucić do zachodniej części Polski. Mówi się o garnizonach w Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Katowicach. Przerzucane będę etaty, a nie ludzie.
- Każda organizacja musi być elastyczna i my też chcemy tacy być - mówi podkomisarz Sławomir Weremiuk naczelnik wydziału prasowego komendy głównej.- Te przesunięcia są pewnym pomysłem na wsparcie jednostek, którym brakuje funkcjonariuszy i gdzie skala zagrożeń jest większa niż na Podlasiu. Zaznaczam jednak, że to na razie koncepcja i tu nie zapadły żadne decyzje.
więcej: Gazeta Wyborcza - Chcą nam zabrać policjantów
Gazeta Wyborcza - Lustracja kryminalna za własne
Parlament postanowił oczyścić samorządy z osób karanych. Koszty poniosą władze terytorialne.
Do połowy przyszłego tygodnia wszystkie samorządy w kraju muszą wystąpić do krajowego rejestru karnego z wnioskami o wydanie zaświadczeń o niekaralności dla swoich pracowników. Ci, którzy zostali skazani prawomocnymi wyrokami za przestępstwa umyślne (np. kradzieże czy oszustwa), stracą pracę. Podobnie ci, którzy wniosków o wydanie zaświadczeń nie złożą przełożonym.
Problem polega na tym, że za każdy dokument z rejestru trzeba zapłacić 50 złotych. Oczywiście z kasy samorządu.
- Sam pomysł oczyszczenia samorządów z osób mających problemy z wymiarem sprawiedliwości nie jest zły. Natomiast zupełnie nie rozumiem, dlaczego to nas obciąża się jego kosztami - mówi Janusz Krzyżewski, marszałek województwa podlaskiego. Kierowana przez niego instytucja musi wystąpić o dwieście zaświadczeń. Łącznie kosztować to będzie ponad 10 tysięcy złotych.
- To teoretycznie nie jest dużo, ale przecież te pieniądze można by wydać na sprawy naprawdę istotne dla województwa - podsumowuje marszałek.
Jeszcze bardziej krytycznie do sprawy podchodzi Mirosław Lech, przewodniczący podlaskiego Związku Gmin Wiejskich, wójt Korycina. Jego zdaniem w tak małych jednostkach samorządowych, jak kierowana przez niego, taka kryminalna lustracja jest pozbawiona sensu.
więcej: Gazeta Wyborcza - Lustracja kryminalna za własne
Gazeta Współczesna - To autostrada? Prawie!
Drogi ekspresowe powstaną niezależnie od decyzji o przebiegu trasy Via Baltica. Wszystkie będą prowadzić do Białegostoku.
Zamieszanie wywołała analiza przeprowadzona przez firmę Scott Wilson na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wynika z niej, że międzynarodowa trasa Via Baltica powinna przebiegać przez Ostrów Mazowiecką, Łomżę, Ełk i i Suwałki, omijając Białystok i Augustów. To rozwiązanie byłoby mniej szkodliwe dla Puszczy Augustowskiej i Knyszyńskiej. Ale okazuje się, że opracowanie nie zostało jeszcze skończone. Dopiero po zakończeniu analizy - a stanie się to we wrześniu - GDDKiA będzie podejmować decyzje.
- Analiza jest prowadzona w celu wyznaczenia najlepszego pod względem ekonomicznym, ekologicznym i technicznym, wariantu drogi o umownej nazwie Via Baltica. Jakikolwiek jej przebieg nie wpłynie jednak na budowę drogi S8 Warszawa - Białystok i drogi S19 wzdłuż wschodniej granicy Polski - powiedział "Współczesnej” Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA w Warszawie.
A budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej z Warszawy do Białegostoku już się rozpoczęła. Na razie istnieją dwa fragmenty: obwodnice Radzymina i Ostrowi. Teraz trwa budowa 36-kilometrowego odcinka między Radzyminem a Wyszko-wem. W przyszłym roku ma się rozpocząć budowa na odcinku z Białegostoku do Jeżewa. Całość ma być gotowa w 2012 roku, a może nawet rok wcześniej. Na trasie znajdą się obwodnice Zambrowa i Wyszkowa.
więcej: Gazeta Współczesna - To autostrada? Prawie!