Wakacje, znowu są wakacje
Około 5,7 mln dzieci i młodzieży w Polsce, w tym prawie 12 tys. uczniów z Łomży, właśnie zakończyło rok szkolny i zaczęło wakacje. We wszystkich szkoła w mieście rano odbyły się uroczyste akademie połączone z rozdaniem świadectw, a później, mimo kiepskiej pogody, już tylko wakacje.
Ruszają egzaminy zawodowe
Prawie 9 tys 400 w podlaskich absolwentów rozpoczyna egzamin zawodowy. W Łomży do egzaminu (w 34 zawodach) podejść ma ponad 1000 osób, które ukończyły jeden z trzech typów szkół: szkołę zawodową, technikum lub szkołę policealną. Wśród nich najwięcej jest przyszłych kucharzy małej gastronomii, mechaników pojazdów samochodowych, fryzjerów oraz techników weterynarii. Zewnętrzny egzamin zawodowy już po raz 6 przeprowadza Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży.
Całe życie z „Drzewną”
Ponad dwustu absolwentów i nauczycieli Zespołu Szkół Drzewnych uczestniczy w dwudniowym zjeździe z okazji 90-lecia słynnej w Łomży i w regionie „Drzewnej”. W piątkowe przedpołudnie uczestniczyli we Mszy św., którą sprawował w Katedrze ks. bp Stanisław Stefanek TChr, potem wzruszali się na wspomnieniowym koncercie w sali Filharmonii Kameralnej, po którym odsłonili tablicę pamiątkową u wejścia do gmachu przy Al. Legionów, gdzie spotkali się z koleżankami i kolegami w swoich dawnych salach lekcyjnych.
90-lat minęło...
Ponad 200 osób – obecnych i byłych uczniów „drzewnej”, ma ponownie spotkać się w swojej szkole. Łomżyńskie kierunki drzewne świętują 90-lecie istnienia. Z tej okazji zaproszono uczniów i absolwentów na obchody jubileuszu. Chętnych nie zabrakło, zgłosili się absolwenci „drzewnej” z odległych zakątków Polski, a nawet zza granicy. - Mamy nadzieję, że przyjadą ludzie, których losy posłały daleko, ale mimo to pamiętają naszą szkołę – mówi dyrektor Zespołu Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży, Wojciech Mioduszewski. Od 1 stycznia „drzewna” działa jako zespół szkół i powoli przenosi się z historycznego budynku przy Al. Legionów na ul. Marii Curie-Skłodowskiej, gdzie, póki co, uczą się gimnazjaliści. Absolwentom chce pokazać i stary i nowy budynek.
Egzamin gimnazjalny w Łomży wypadł nieco lepiej niż w kraju. W regionie jest nieco słabiej.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży podała wyniki osiągane przez gimnazjalistów na kwietniowym egzaminie. W części humanistycznej średni wynik gimnazjalisty z Łomży to 32,5 punktu. To o ponad 0,8 lepiej niż w kraju. W części matematyczno-przyrodniczej wynik w Łomży to 27,9 punktu wobec 26,3 pkt. w kraju. W tym roku po raz pierwszy gimnazjaliści pisali także test z języka obcego i ta części egzaminu zarówno w Polsce, jak i w regionie poszła najlepiej. Większość gimnazjalistów wybrała angielski, a średni wynik w Łomży wyniósł 32,5 punktu.
Wyniki gimnazjalistów
Punktualnie o północy na stronie internetowej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży uruchomiony został Serwis dla gimnazjalistów (http://gim-oke-lomza.cp9.win.pl). Dzięki niemu każdy uczeń, który przystępował do egzaminu w dniach 22-24 kwietnia tego roku, ma dostęp do szczegółowej informacji o swoich wynikach.
Uczniowie zaimponowali wiedzą jurorom
Łomżyński licealista Jakub Marciniak został zwycięzcą piątej edycji konkursu Check Your English, zorganizowanego przez oddział Ogólnopolskiej Szkoły Języków Obcych British Academy w Łomży. W kategorii gimnazjalistów triumfował Konrad Tyszko. Do konkursu, sprawdzającego poziom opanowania języka angielskiego, przystąpiło w tym roku 83 uczniów.
Sprawdź wynik sprawdzianu
Na stronie internetowej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży uruchomiono Serwis dla szóstoklasistów (http://oke-lomza-sp.cp9.win.pl/). Dzięki niemu każdy uczeń, który 2 kwietnia tego roku rozwiązywał arkusz standardowy ma dostęp do szczegółowej informacji o swoich wynikach. Po wpisaniu indywidualnego kodu i hasła będzie mógł dowiedzieć się: ile punktów uzyskał za rozwiązanie zadań sprawdzających poszczególne obszary wymagań (czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji, wykorzystywanie wiedzy w praktyce), ile punktów uzyskał za rozwiązanie poszczególnych zadań zamkniętych i otwartych oraz jaka jest pozycja jego wyniku na tle wyników wszystkich szóstoklasistów rozwiązujących ten test w kraju.
Najpopularniejsze „drugie”
Drugie Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Łomży, to jedyna szkoła w mieście, która jak do tej pory nie ma problemu z naborem. Choć podania można składać do końca tygodnia do dziś - jako szkołę pierwszego wyboru - wskazało ją 245 kończących gimnazja podczas gdy we wszystkich pierwszych klasach jest tylko 180 miejsc. Największe problemy z naborem mają szkoły Stowarzyszenia Wspierania Edukacji i Rynku Pracy w Łomży oraz publiczne: Zespół Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie i Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących przy ul. Zielonej.
Powrócą do „Drzewnej” jak za dawnych lat
Do 20 maja trwają zapisy na Jubileuszowy Zjazd Absolwentów Łomżyńskiej Szkoły Drzewnej. Jak piszą w zaproszeniu organizatorzy jubileuszowych uroczystości: „90-lecie istnienia to doskonała okazja do spotkania absolwentów i sympatyków szkoły „Drzewnej”. Przygotowali na to spotkanie mnóstwo atrakcji.
Ranking szkół wyższych
Uniwersytet Medyczny - najlepszy spośród białostockich uczelni publicznych. Tak wynika z rankingu szkół wyższych ogłoszonego przez "Rzeczpospolitą" i "Perspektywy". W rankingu uczelni niepublicznych dobrze wypadły szkoły w Łomży. Wśród tych licencjackich - na 8. miejscu (wśród blisko 80 szkół) znalazła się Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Jańskiego w Łomży, wśród magisterskich - 18. miejsce (na 100 ocenianych) zajęła Wyższa Szkoła Agrobiznesu w Łomży. PWSIiP w Łomży też wypada nieźle. Wśród pwsz-tów (oceniana pierwszy raz bo do rankingu wchodzi się po zakończeniu cyklu kształceni) uplasowała się na 12 miejscu, czyli w połowie stawki.
Matura zaczęła się od hipnozy..., ale polski nie był trudny
- Egzamin z polskiego nie był trudny, raczej przyjemny – ocenia Hubert Ćmielewski, uczeń III Liceum Ogólnokształcącego w Łomży, po zakończeniu pisemnego egzaminu maturalnego. - Komisja poprosiła mnie jako ostatniego wychodzącego z sali o przeliczenie kwestionariuszy maturalnych i podpisanie, że wszystkie trafiły do specjalnej, trwale zaklejanej torby. Kolega i koleżanki Huberta mają podobne odczucie: to nie był trudny egzamin. W Łomży zdawało go prawie 1800 maturzystów.
„Konkurs piękności”
Kolejny sukces odnieśli uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Łomży. Tym razem doceniona została ich pantomima pt. „Konkurs piękności”. Dwanaścioro uczniów tej szkoły przedstawiło ją podczas odbywającego się w Wojewódzkim Ośrodku Animacji Kultury w Białymstoku VII Wojewódzkiego Przeglądu Grup Teatralnych Szkolnictwa Specjalnego pod hasłem: „ I Ty możesz zostać aktorem”.
Dlaczego świeczki na torcie nie gasną?!
- Cieszymy się, że na nasze propozycje tak licznie odpowiedzieli nie tylko łomżyniacy, ale także mieszkańcy Kolna oraz Zambrowa – mówi Bożena Święszkowska, pełnomocnik JM Rektora Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży. - W VII Podlaskim Festiwalu Nauki i Sztuki nasza uczelnia uczestniczyła dopiero po raz drugi, ale propozycje WSA okazały się na tyle trafione, że przez zabawę uczyły się i przedszkolaki, i młodzież, i seniorzy.
„Najlepiej wymagać od samego siebie...”
- To nie wymagało ani tak dużo pracy, ani nie zabrało za dużo czasu – mówi skromnie 14-letni Jakub Nagrodzki, uczeń Publicznego Gimnazjum nr 6 w Łomży, który z kilkudziesięcioma rówieśnikami i starszymi o rok lub dwa kolegami dotarł do finału międzyszkolnej ligi naukowej i zadaniowej Omnibus. - Wystarczyło wcześniej wygospodarować jedną sobotę i... nie wystraszyć się finału.
„Odważnie idźcie w świat bez kompleksów...”
- Patrzę na Wasze twarze z radością, bo to twarze inteligentnych ludzi, o których za parę lat znów usłyszymy, z których będzie dumna i nasza szkoła, i Łomża – mówił do ponad 200 maturzystów dyrektor Józef Przybylski w auli im. Hanki Bielickiej II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Łomży. - Dziś otrzymujecie świadectwo ukończenia, no... dość zacnej szkoły! W piątek wszyscy łomżyńscy maturzyści, nie tylko z tej rzeczywiście zacnej szkoły, odebrali świadectwa ukończenia trzy- lub czteroletniego (jak w technikach) cyklu kształcenia. Przed nimi ostatni tydzień przygotowań do ważnego egzaminu z wiedzy, umiejętności i dojrzałości.
Marysieńki na szczęście
Z okazji Święta Szkoły po raz 14. odbyło się wręczenie dziewięciu Marysieniek, czyli nagród przyznawanych przez uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Łomży dorosłym i młodzieży za osiągnięcia w roku szkolnym.
Łomżyńska OKE sprawdza nieprawidłowości na egzaminie gimnazjalnym w Dobrym Mieście i Mońkach
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży wysłała kontrolę do gimnazjum w Dobrym Mieście (Warmińsko-Mazurskie), by sprawdzić nieprawidłowości, do których doszło w tej szkole w środę na egzaminie gimnazjalnym. W środę po południu szkoła poinformowała OKE, że zamiast testu z zagadnieniami humanistycznymi nauczyciele rozdali uczniom test matematyczno-przyrodniczy. OKE sprawdziła też inną nieprawidłowość do której doszło w gimnazjum w Mońkach (Podlaskie). Tu nauczyciele otworzyli pomyłkowo karton z testami matematyczno-przyrodniczymi zamiast z humanistycznymi, ale ich nie rozdali uczniom.
Gimnazjaliści po humanistyce...
- Egzamin próbny był jednak trudniejszy – oceniają zgodnie Marlena i Martyna, uczennice Publicznego Gimnazjum nr 6 w Łomży, które przez dwie godziny odpowiadały na kilkadziesiąt pytań zamkniętych i otwartych podczas środowego egzaminu z przedmiotów humanistycznych. Dziewczęta – tak jak prawie 800 uczniów klas trzecich łomżyńskich szkół gimnazjalnych i około 16 tysięcy w Podlaskiem – musiały napisać także dwustronicową rozprawkę i krótkie podanie.
Ósmy egzamin gimnazjalny
Blisko 469 tysięcy uczniów trzech klas gimnazjów w całym kraju rozpoczyna dziś o godzinie 9.00 pisanie – po raz pierwszy trzydniowego - egzaminu gimnazjalnego. To egzamin zewnętrzny przygotowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Dziś uczniowie napiszą test z części humanistycznej. Jutro – w czwartek (23.04) odbędzie się część matematyczno-przyrodnicza egzaminu, a pojutrze (piątek 25.04) uczniowie będą zdawać język nowożytny. Choć egzaminu nie można nie zdać, to przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia gimnazjum.