Minister Adamczyk: „To nie święty Mikołaj, to rząd Prawa i Sprawiedliwości”
„Wygłoszę tą formułę, którą wygłaszam stale: rola polityków się skończyła. Teraz sprawy przejmują w swoje ręce inżynierowie, teraz sprawy przejmują wykonawcy (…) wszyscy ci, którzy w przeciągu 3 lat – taka mamy nadzieję, bo taki mamy plan – zrealizują tą inwestycję i oddadzą ją do użytkowania – mówił w czwartek wieczorem minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk, podczas uroczystości podpisania umowy na zaprojektowanie i zbudowanie południowej części obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61. - To jest tylko 7 km, ale jak niezmiernie ważne – podkreślał.
W czwartek podpisanie umowy na południowy fragment obwodnicy Łomży
To „tylko” jeden węzeł drogowy „Łomża Południe” znajdujący się kawałek za Konarzycami, 7 km i 186 m dwujezdniowej ekspresowej drogi S61 od tego węzła na zachód do Sierzput Nowych, oraz 8 km i 907 m jednojezdniowej drogi na wschód łączącej Via Baltica z drogą na Zambrów. W czwartek ma być podpisana umowa na realizację pierwszego fragmentu obwodnicy Łomży. Zlecenie na zaprojektowanie i zbudowanie drogi otrzyma Mota-Engil, której GDDKIA zapłaci nieco ponad 218 mln zł. Ten fragment łomżyńskiej ekspresówki powinien być gotowy na przełomie 2020 i 2021 roku.
Włosi zbudują większość obwodnicy Łomży
Włoska firma Impresa Pizzarotti z ceną 442 mln 875 tys. 399 zł – wygrała przetarg na realizację tzw. „zadania nr 4” drogi ekspresowej S61, czyli zaplanowanie i zbudowanie 13 km drogi od węzła „Łomża Zachód” w okolicach Sierzput do znajdującego się w okolicy Kisielnicy węzeł „Kolno” wraz z nowym mostem przez Narew. To już ostatni fragment łomżyńskiej Via Baltica, dla którego białostocki oddział GDDKiA wybrał najkorzystniejszego wykonawcę.
GDDKiA wybrała wykonawców Via Baltica między Ostrowią Mazowiecką a Łomżą
Po kilku miesiącach analiz białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najkorzystniejsze oferty w przetargach na zaprojektowanie i zbudowanie dwóch odcinków drogi ekspresowej S61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Łomżą. Tę część Via Baltica zbudować mieliby RUBAU POLSKA i POLAQUA. Wartość obu kontraktów wyniesie 860 milionów złotych.
Chcą budować Via Baltica od Szczuczyna do Raczek
Niespełna półtora miliarda złotych może kosztować budowa ok. 63 km drogi ekspresowej nr 61 na odcinku do Szczuczyna do Raczek. GDDKiA w Olsztynie przyjęła wreszcie oferty cenowe od wykonawców zainteresowanych zleceniem na zaprojektowanie i zbudowanie tego fragmentu Via Baltica. Przetargi GDDKiA ogłosiła jeszcze w kwietniu ubiegłego roku.
Ekspresówka do Szczuczyna „może w 2020 roku”
- Politycy, to co mieli do zrobienia, to już zrobili, teraz sprawy w swoje ręce przejęli inżynierowie – mówił Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk komentując podpisanie umów na realizację dwóch pierwszych odcinków tzw. łomżyńskiej części drogi ekspresowej S-61 Via Baltica. Oba - od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna – mają 34 km długości i za ich zaprojektowanie i zbudowanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma zapłacić 630 milionów złotych. Pierwszy odcinek zbuduje firma Strabag, drugi Budimex. Krzysztof Kondraciuk. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad oceniał, że za około rok powinien być gotowy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, a ukończenie tych odcinków „nastąpić może w 2020 roku”.
Pierwsze umowy na łomżyńską Via Baltica
- Jutro podpisujemy umowy na realizację odcinków Via Baltica – zapowiedział w poniedziałek rano w TVN24 Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk. Chodzi o dwa pierwsze odcinki tzw. łomżyńskiej części ekspresówki S-61 od Kisielnicy do Stawisk i od Stawisk do Szczuczyna. Przetargi na wyłowienie wykonawców prac w systemie projektuj i buduj GDDKiA ogłosiła na początku lutego. Pierwszy z odcinków ma zbudować firma Strabag, drugi Budimex.
Obwodnicę Łomży zacznie budować Mota-Engil
Mota-Engil złożyło najkorzystniejszą ofertę na budowę części obwodnicy Łomży od znajdującego się za Konarzycami węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” w okolicach Sierzput (bez tego węzła) – ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Za wybudowanie odcinka dwujezdniowej ekspresówki o długości nieco ponad 7 km i ok. 9 km jednojezdniowego łącznika od węzła „Łomża Południe” do drogi w kierunku Zambrowa firma chciała 218 mln 105 tys. 688 zł i 56 gr. To ponad 60 mln zł mniej niż wynosiła wycena GDDKIA.
Archeolodzy szukają dołów śmierci w Lesie Giełczyńskim
- Wchodzimy z badaniami sondażowymi w kilku miejscach Lasu Giełczyńskiego na powierzchni 50 arów po 20. października i będziemy prowadzili tam prace archeologiczne aż do końca listopada - zapowiada Michał Grabowski, archeolog z Warszawy, który kieruje badaniami w północnej części lasu, którędy ma być poprowadzony łącznik planowanej obwodnicy Łomży z drogą do Zambrowa. Las Giełczyński ukrywa dramaty 12 tysięcy niewinnych ludzi: około 7 000 Żydów oraz około 5 000 Polaków, zabitych w czasie masowych egzekucji przez Niemców od połowy 1941 r. do lata 1944 r. O kontynuacji badań zaczętych na początku roku tzw. próbami fosforowymi, mogącymi wskazywać na kości mordowanych koło Giełczyna ofiar, zadecydowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w uzgodnieniu z łomżyńską delegaturą Urzędu Ochrony Zabytków w Białymstoku.
E-ładowarki na Via Baltica. W Łomży pod Venedą
Greenway Infrastructure Poland, spółka rozwijająca infrastrukturę do ładowania aut elektrycznych w przyszłym miesiącu ma postawić na terenie parkingu pod Galerią Vedneda specjalną szybką ładowarkę do „tankowania” aut elektrycznych. Inwestycja będzie zrealizowana w ramach projektu, który otrzymał unijne dofinansowanie z instrumentu Connecting Europe Facility – CEF („Łącząc Europę”), z którego współfinansowane są m.in. północe odcinki Via Baltica. Łomżyńska e-ładowarka ma być jedną z kilku na tym szlaku.
Będą kolejne badania mogił w Lesie Giełczyńskim
Planująca budowę obwodnicy Łomży Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce zlecić archeologiczne badania sondażowe w Lasie Giełczyńskim. Jego północny róg ma przeciąć zbudowany wraz z obwodnicą miasta tzw. łącznik drogi krajowej nr 63. Badania są konieczne, bo na tym obszarze mogą znajdować się zbiorowe mogił pomordowanych w masowych egzekucjach w okresie II wojny światowej. Giełczynie poniosło śmierć około 12 tysięcy ofiar – siedem tysięcy Żydów i pięć tysięcy Polaków.
Na łomżyńskiej Via Baltica zaoszczędzili ponad miliard złotych
1 miliard 115 milionów złotych – tyle wynoszą „oszczędności” Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad po przetargach na łomżyńską część Via Baltica. GDDKiA ma już oferty firm ma wszystkie sześć odcinków na które podzielono około 90 km drogi ekspresowej S-61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. W sumie na projekt i budowę tej ekspresówki drogowcy chcieli wydać 3,26 miliarda złotych, a wychodzi, że uda się to zrobić za ok. 2,14 miliarda złotych.
Oferty na ostatni kawałek łomżyńskiej Via Baltica
Pięć ofert wpłynęło do GDDKiA w odpowiedzi na przetarg na projekt i budowę drogi ekspresowej S-61 na odcinku od węzła „Śniadowo” w pobliżu miejscowości Tyszki-Nadbory do węzła „Łomża Południe”(bez węzła) w pobliżu Konarzyc. To ostatni już odcinek łomżyńskiej części Via Baltica, dla którego poszukiwany jest wykonawca. Za zaprojektowanie i zbudowanie ekspresówki o długości 17 kilometrów wykonawcy chcą od 380 do 430 milionów złotych.
Ekspresówka od Ostrowi Mazowieckiej w kierunku Łomży
Pięć ofert wpłynęło do białostockiego oddziału GDDKiA na projekt i budowę ok. 20 km drogi ekspresowej S-61 od Ostrowi Mazowieckiej do węzła „Śniadowo”. To tzw. „pierwszy” z sześciu odcinków na jakie podzielono łomżyńską Via Baltica. GDDKiA na zadanie chciała przeznaczyć 620 mln zł, ale wszystkie oferty są znacznie niższe.
Strabag zbuduje Via Baltica od Kisielnicy do Stawisk
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S-61 od Kisielnicy, gdzie ma być „węzeł Kolno” do Stawisk złożyła firma Strabag – poinformowała GDDKiA. Za budowę ok. 16,5 km ekspresówki chce otrzymać 288 mln 323 tys 241,81 zł. Była to najtańsza z ośmiu ofert złożonych w przetargu, choć cena nie była jedynym kryterium wyboru.
Ostry bój o zlecenie na obwodnicę Łomży
Aż 11 firm i konsorcjów złożyło oferty na realizację tzw. „zadania nr 4” łomżyńskiej Via Baltica, czyli zaplanowanie i zbudowanie 13 km ekspresowej obwodnicy Łomży wraz z nowym mostem przez Narew. Na realizację zadania GDDKiA Białystok planowała wydać ponad 960 milionów złotych, ale wszystkie oferty są znacznie poniżej tej kwoty, a najtańsze nie przekraczają nawet jej połowy. Wszystkie firmy zadeklarowały gotowość realizacji kontraktu w 31 miesięcy od podpisania umowy czyli w najkrótszym okresie dopuszczanym przez GDDKiA.
Trudne pytania
GDDKiA nie odpowiedziała jeszcze na wszystkie pytania złożone przez firmy zainteresowane budową tzw. zadania nr 4 drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, czy ponad połowy obwodnicy Łomży z nowym mostem przez Narew. Pytań do tego odcinka Via Baltica około pół tysiąca, a brak odpowiedzi na wszystkie sprawia, że drogowcy ponownie – po raz trzeci przesunęli termin składania ofert, który pierwotnie wyznaczony był na 29 maja.
Budimex wygrywa przetarg na budowę Via Baltica od Stawisk do Szczuczyna
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S-61 pomiędzy Stawiskami a Szczuczynem (tzw. zadanie nr 6) złożyła firma BUDIMEX – poinformował białostocki oddział GDDKiA. Za zbudowanie 18. kilometrów Via Baltica otrzyma 342,13 mln zł. Nie była to najtańsza z ofert złożonych w przetargu. - Jeżeli nie będzie odwołań od wyników przetargu, to jesienią tego roku powinna zostać podpisana umowa na realizację tej inwestycji – zapowiada GDDKiA.
Duże zainteresowanie obwodnicą Łomży
Osiem firm i konsorcjów rywalizuje o zlecenie z GDDKiA na zaprojektowanie i zbudowanie części obwodnicy Łomży od znajdującego się za Konarzycami węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” w okolicach Sierzput (bez tego węzła). Ceny wahają się od 210 do 313 milionów złotych. Za te pieniądze ma powstać tylko nieco ponad 7 km ekspresówki, i ok. 9 km jednojezdniowego łącznika od węzła „Łomża Południe” do drogi w kierunku Zambrowa. Będzie tu w sumie 15 obiektów inżynierskich, z czego 6 na dk 63, oraz 1 przepust z funkcją przejścia dla zwierząt.
Kolejne przesunięcie terminów na oferty obwodnicy Łomży
W tym tygodniu nie poznamy ofert firm zainteresowanych budową obwodnicy Łomży. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ponownie przesunęła termin składania ofert w przetargach na tzw. zadnia nr 3 i nr 4 drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn.