Bura za działanie na rzecz Via Baltica przez Łomżę
Poseł Lech Antoni Kołakowski dostał burę od marszałka województwa podlaskiego za udział w ełckiej konferencji podczas której parlamentarzyści i samorządowcy z województwa warmińsko-mazurskiego zaapelowali do rządu o poprowadzenie trasy Via Baltica przez Ełk i Łomżę. Zdaniem Jarosława Dworzańskiego wszyscy podlascy parlamentarzyści powinni zewrzeć szeregi, aby wspólnie wspierać budowę tej drogi przez Białystok. Podczas specjalnej konferencji prasowej marszałek wspólnie z prezydentem Białegostoku przekonywali, że ostateczne decyzje o budowie Via Baltica przez Białystok już zapadły i nie ma co dalej o tym dyskutować.
Ekspresowa „droga życia”
Via Baltica powinna prowadzić z Litwy przez Ełk i Łomżę do Warszawy – przekonywano podczas spotkania samorządowców i parlamentarzystów w Ełku. Kilkadziesiąt osób przede wszystkim samorządowcy okolicznych gmin, ale także m.in. Jacek Protas marszałek warmińsko-mazurski, Krzysztof Hołowczyc europoseł, i kliku krajowych parlamentarzystów z różnych opcji politycznych podpisało się pod listem do premiera odnośnie takiego przebiegu I Europejskiego Korytarza Transportowego.
Marszałek za Ełkiem... i Łomżą
O Via Balticę, biegnącą przez Łomżę, Ełk i Suwałki, chce zabiegać marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. Czynnie wspierać go będą tamtejsi parlamentarzyści. Pomysł Jacka Protasa nie jest niczym nowym - pisze Gazeta Wyborcza. Chociaż związani z Białymstokiem politycy często powtarzają, że Via Baltica, bo tak często nazywany jest ten korytarz, przebiega przez stolicę Podlaskiego, to wiążące decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.
Urzędnicy: Zerwijmy kontrakt na obwodnicę Augustowa
Koniec problemu z Rospudą? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wysłała do ministra transportu list, w którym sugeruje zerwanie kontraktu na budowę obwodnicy Augustowa - dowiedział się nieoficjalnie reporter RMF FM. Zdaniem urzędników prace muszą zostać wstrzymane jak najszybciej.
Via Baltica: Łomża jeszcze walczy z Białymstokiem
Po raz pierwszy oficjalnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdziła, że firma Scott Wilson jako trzy optymalne warianty przebiegu trasy Via Baltica wybrała te przez Łomżę. Niemniej prace nad ostatecznym dokumentem, na podstawie którego ma zostać dokonany wybór którędy droga pobiegnie, jeszcze trwają, a do puli trzech rekomendowanych przez Scott Wilson wariantów dołączony został dodatkowo wariant przez Białystok „ze względu na jego specjalny status”.
Politycy POprowadzą Via Balticę przez Łomżę
Rospuda jednak ocaleje. Politycy PO zmieniają przebieg trasy Via Baltica – pisze DZIENNK. Swoje plany budowy dróg nazywają Narodowym Programem Wielkiej Budowy. W przypadku Via Baltiki popierają wariant polecany przez firmę Scott Wilson - z dala od Rospudy. "Trasa pobiegnie przez Łomżę i Ełk - mówi DZIENNIKOWI współtwórca projektu inż. Jan Jakiel
Europarlamentarzyści wybierają Via Balticę przez Łomżę
Via Baltica przez Łomżę to jedyna szansa na uniknięcie szkód w środowisku – tak można podsumować raport, który w czwartek przyjęła Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego. To finał czerwcowej wizyty w Polsce kilkuosobowej delegacji europarlamentarzystów, którzy na miejscu zapoznawali się sytuacją związaną z budową obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy. Raport choć ma jedynie wymiar polityczny oznacza apel Parlamentu Europejskiego do polskich władz o wstrzymanie budowy obwodnicy Augustowa i poprowadzenie Via Baltica przez Łomżę.
„8” i „61” powinny być równe
„8” jest tak samo potrzebna regionowi i krajowi jak „61” - przekonywał prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Kraszewski z Instytutu Systemów Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej podczas konferencji dotyczącej rozwiązań drogowych w północno-wschodniej Polsce. Konferencja dziś odbyła się w łomżyńskim ratuszu. Jak dodawał profesor mamy prawo domagać się by „61” została podniesiona do klasy drogi ekspresowej, a na jej rozwój przeznaczone odpowiednie środki finansowe. - Przyszłe pokolenia nam tego nie wybaczą, jeśli tę sprawę zaniedbamy teraz – podsumował blisko trzygodzinne spotkanie prezydent Łomży Jerzy Brzeziński.
Via Baltica: Eksperci sobie, a rząd sobie...
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wkrótce ujawni ostateczne wyniki analizy zleconej firmie Scott Wilson, a dotyczącej przebiegu trasy Via Baltica. Jak się dowiedział DZIENNIK, efekty prac ekspertów nie będą miały znaczenia dla rządu. W rozmowie z dziennikarką DZIENNIKA Izabelą Marczak generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek mówi, że droga ma iść przez Białystok, bo taki korytarz może dostać dofinansowanie z UE.
Urzędnicy upierają się przy Rospudzie.... DZIENNIK o Via Baltica raz jeszcze
Narasta spór wokół obwodnicy Augustowa. Tym razem między rządem a firmą Scott Wilson, która uznała drogę przez Rospudę za zły wariant - pisze DZIENNIK. Urzędnicy nie chcą, by trasa ominęła Białystok i Augustów, a przeszła przez Łomżę. "Obowiązujący korytarz wytyczony dla Via Baltica nie został przeanalizowany przez firmę Scott Wilson" - twierdzi Jacek Bojarowicz, wicedyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, broniąc budowy obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy. "To kłamstwo w żywe oczy" - twierdzą ci, którzy pracowali przy ekspertyzie.
GDDKiA (nie) wyjaśnia...?
Po piątkowej publikacji „Dziennika” o utajnionym raporcie w sprawie przebiegu Via Baltica na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowano specjalne oświadczenie... Zgodnie z nim opracowanie firmy konsultingowej Scott & Wilson „zawiera rażące błędy” i „ i dlatego nie chcieliśmy (my – GDDKiA – pod. red.,) go nagłaśniać”. Po kilku minutach oświadczenie to ze strony jednak zniknęło... i już nie powróciło. Nim jednak oświadczenie usunięto, niektórym dziennikarzom udało się je skopiować... - dziękujemy. Oto jego treść.
Via Baltica przez Łomżę...
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ujawniła wyników ekspertyzy, którą sama zamówiła - dowiedział się DZIENNIK. Według ekspertów z firmy Scott Wilson przebieg trasy Via Baltica przez Rospudę nie jest optymalny. Droga powinna zostać wytyczona przez Łomżę, z dala omijając chronione torfowiska wokół Augustowa.
KE o sprawie Rospudy: sprawa bez precedensu
Komisja Europejska zwróciła się do unijnego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu z prośbą o wydanie nakazu wstrzymania prac przy budowie obwodnicy Augustowa w Dolinie Rospudy. To odpowiedź Komisji na list polskiego rządu, w którym wyraził on wolę wznowienia budowy już 1 sierpnia, po zakończeniu okresu lęgowego ptaków.
Ekolodzy jadą nad Rospudę
Greenpeace i Pracownia na rzecz Wszystkich Istot zakładają obóz w Dolinie Rospudy. W ten sposób chcą powstrzymać prace budowlane obwodnicy Augustowa, która w cennej przyrodniczo dolinie rzeki mają ruszyć od 1 sierpnia. Obóz ekologów stanie na działce zakupionej przez organizacje ekologiczne i osoby prywatne, położonej na terenie, który według planów drogowców ma stać się w przyszłości częścią obwodnicy Augustowa.
Odkryj w sobie ekologa!
Przeciw niszczeniu Doliny Rospudy i za budową drogi przez Łomżę będą demonstrować ekolodzy w siedmiu miastach Polski. W niedzielę happeningi odbędą się równolegle w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu, Bielsku-Białej i Cieszynie. Będziemy apelować do polskich władz, by nie podejmowały prac budowlanych, które zniszczą ten bezcenny obszar – podkreśla Iwona Kukowka ze Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot. Ekolodzy będą również zwracać uwagę, iż budowa odcinka drogi Via Baltica mającego przebiegać przez Dolinę Rospudy jest sprzeczna z prawem unijnym, a „jedynym odpowiednim wariantem tego fragmentu Via Baltica byłaby trasa Łomża-Chodorki-Suwałki”.
Greenpeace zapowiada obronę Doliny Rospudy
Za dwa tygodnie kończy się okres ochronny lęgu ptaków, i rozpoczną się prace ziemne i budowlane nad rzeką Rospudą zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. „Będziemy robić wszystko, by zatrzymać zniszczenie – odpowiada Maciej Muskat, dyrektor Greenpeace Polska.
Uszłyszeli nasze argumenty...
Przedstawiciele samorządów i przedsiębiorców z Łomży i Ostrołęki, a także ekolodzy spotkali się wieczorem z członkami Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego. Komisja przyjechała do Polski, aby zapoznać się z kwestią budowy obwodnic Augustowa i Wasilkowa. Jej członkowie wcześniej rozmawiali o tym z lobbującymi za budową przedstawicielami rządu, politykami z Białegostoku i mieszkańcami Augustowa. Podczas tego spotkania usłyszeli argumenty drugiej strony w tym sporze i byli tym bardzo zaciekawieni...
Ekolodzy żądają ujawnienia raportu Scott&Wilson w sprawie Via Baltica
Przedstawienia społeczeństwu dotychczasowych wyników analizy przeprowadzonej przez firmę Scott&Wilson, która na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadza całościową analizę korytarza drogowego Via Baltica, którego polska część ma połączyć Warszawę z granicą w Budzisku – domaga się Greenpeace. Organizacja ekologiczna, która sprzeciwiała się budowie obwodnicy Augustowa przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy żąda od partii politycznych natychmiastowego przeznaczenia sumy równej kosztowi referendum na poprawę bezpieczeństwa na ulicach Augustowa.
Sąd uchylił decyzję ministra ws. drogi przez Rospudę
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił postanowienie ministra środowiska w sprawie drogi przez dolinę Rospudy i nakazał ponownie rozważyć, czy powinna przebiegać ona tunelem, czy estakadą.
Trybunał wydał zakaz zalesiania w dolinie Rospudy
Trybunał Sprawiedliwości UE wydał na wniosek Komisji Europejskiej (KE) natychmiastowy nakaz wstrzymania zalesiania w Puszczy Augustowskiej "jako środka kompensacyjnego" związanego z budową obwodnicy Augustowa - poinformowała rzeczniczka KE Barbara Helfferich. - Polska nie może prowadzić zalesiania. Decyzja jest wykonalna natychmiast - powiedziała rzeczniczka.