Leją betonową jezdnię obwodnicy Szczuczyna
- Po roku od rozpoczęcia budowy drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna zaawansowanie prac sięga 60 procent – podaje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA dodając, że zakończenie robót planowane jest na maj przyszłego roku. Wówczas obwodnica osiągnie standard drogi ekspresowej. Będzie to pierwsze 6 i pół kilometra i łomżyńskiej Via Baltica S61.
Via Baltica z południa do Łomży będzie cieńsza
Przed rokiem, gdy opracowywano projekty budowy drogi ekspresowej S61 specjaliści alarmowali, że niektóre jej odcinki miałyby zostać zbudowane w kategorii drogi KR6, a większość w KR7. Najprościej tłumaczono to tym, że na tych odcinkach droga byłaby o 4 cm cieńsza, a co z tym się wiąże słabsza. W lipcu ubiegłego roku przedstawiciele białostockiego oddziału GDDKiA zapewniali, że to będzie zmienione i „wszystkie odcinki drogi będą miały tę samą, najwyższą kategorię ruchu KR7”. Teraz okazuje się, że budowany pierwszy odcinek Via Baltica do Łomży będzie jednak cieńszy.
Poślizg z Via Baltica
GDDKiA po raz kolejny opóźniła składanie ofert przez firmy zainteresowane zleceniem na budowę połączenia drogi ekspresowej S61 z drogą ekspresową S8 w okolicy Ostrowi Mazowieckiej. To kluczowe zlecenia dla Via Baltica. Wybrany na początku 2018 roku wykonawca został zwolniony w maju, a jego następcy GDDKiA szuka od sierpnia. Oferty miały być składane we wrześniu, później przesunięto termin na początek października, a teraz na ostatni tydzień miesiąca.
Można budować Via Baltica od Kisielnicy do Stawisk
Wojewoda podlaski wydał w czwartek pozwolenie na budowę około 16,5 km drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn na odcinku od Kisielnicy do Stawisk. To trzeci z łomżyńskich odcinków Via Baltica, który będzie można już budować, bo decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.
Czekają na odszkodowania i... rzeczoznawców
W ubiegłym tygodniu, na placu budowy Via Baltica w okolicy Śniadowa, powiesił się mężczyzna. Niektórzy jego śmierć wiążą z protestem wobec wywłaszczeń gruntów pod budowę drogi ekspresowej. Od rozpoczęcia prac minął już ponad miesiąc, a byli właściciele gruntów nie wiedzą jakiej wysokości i kiedy otrzymają odszkodowania. Okazuje się, że nadal nie ma rzeczoznawcy, który mógłby oszacować wartość gruntów zajętych pod budowę drogi S61. - Ale za chwilę będzie. Zamykamy procedurę przetargową do wyłowienia wykonawców, którzy będą szacować – mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Samobójstwo na Via Baltica
Ciało starszego mężczyzny znaleziono po północy na terenie budowy Via Baltica w okolicy wsi Konopki Stare. Najprawdopodobniej mieszkaniec gminy Śniadowo popełnił samobójstwo. Jego ciało było w niewielkiej odległości od miejsca, gdzie drogowcy wycinają las w miejscu gdzie ma przebiegać ekspresówka.
Można budować Via Baltica od Stawisk do Szczuczyna
- Prace zamierzamy rozpocząć od poniedziałku – mówił Cezary Łysenko z firmy Budimex obecny przy podpisywaniu w piątek przez wojewodę podlaskiego Bohdana Paszkowskiego decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) na odcinek drogi ekspresowej S-61 od Stawisk do Szczuczyna. - Jesteśmy naprawdę zmobilizowani. W tej chwili kilkadziesiąt jednostek ciężkiego sprzętu czeka na wbicie łopaty - dodawał przedstawiciel firmy Budimex, która nad tą inwestycją pracuje od jesieni 2017 roku.
Tną las pod Via Baltica
W środę wbito łopatę pod budowę pierwszego odcinka Via Baltica do Łomży od południa, a od kilku dni trwają wycinki drzew pod budowę Via Baltica do Łomży z północy. Póki co GDDKiA nie ma jeszcze formalnego pozwolenia na budowę odcinka drogi ekspresowej S-61 od Kisielnicy do Stawisk, ale wycinka drzew może być prowadzona na zlecenie Lasów Państwowych – podaje Rafała Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA.
Pierwszy fragment ekspresówki do Łomży
- Trzy – cztery i do przodu – mówił Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury dając sygnał 15 osobom do wbicia szpadli i przerzucenia piasku na niewielkiej hałdzie przygotowanej w wykopie którym w kierunku Łomży poprowadzi nowa droga ekspresowa S-61. W okolicach wsi Tyszki Nadbory, w środowy poranek, odbyła się uroczystość wbicia pierwszej łopaty pod budowę pierwszego z łomżyńskich odcinków Via Baltica. 17-kilometrowy odcinek ekspresówki do węzła „Łomża Południe” ma być gotowy w grudniu 2020 roku. - 2023 rok, to jest rok, w którym cała Via Baltica zostanie ukończona – mówił minister Adamczyk.
Włosi złożyli wniosek o ZRID na obwodnicę Łomży
Włoska firma Toto Costruzioni, która od jesieni ubiegłego roku realizuje na zlecenie GDDKiA tzw. „zadanie nr 4” łomżyńskiej części Via Baltica, złożyła w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. To dokument, który ma umożliwić budowę 13 kilometrów ekspresowej obwodnicy Łomży wraz z nowym mostem przez Narew.
Zaczną budowę Via Baltica
W przyszłym tygodniu może nastąpić wbicie pierwszej łopaty pod budowę pierwszego z łomżyńskich odcinków Via Baltica. Wczoraj firma POLAQUA przejęła od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad plac budowy 17-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S-61 od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”. W ubiegłym tygodniu wojewoda podlaski wydał dla niego decyzję ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności, a teraz trwają ustalenia z władzami krajowymi kiedy zorganizować uroczystość.
Drugi przetarg na Via Baltica do Ostrowi Mazowieckiej
W 2023 roku w okolicy Ostrowi Mazowieckiej powinno być zbudowane połączenie łomżyńskiej Via Baltica z drogą ekspresową S-8 Warszawa – Białystok. GDDKiA we wtorek poinformowała o przesłaniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej drugiego przetargu na realizację tzw. zadania nr 1 łomżyńskiej części drogi ekspresowej S-61 czyli od węzła Podborze do węzła Śniadowo. Obejmie ona 19,4 km drogi ekspresowej S-61 oraz 3 km drogi ekspresowej S-8. W maju GDDKiA argumentując opóźnieniami w realizacji zadania odstąpiła od zawartej na początku 2018 roku umowy z firmą Rubau. Teraz zapowiada, że jeszcze w tym roku planuje podpisać umowę z nowym wykonawcą.
Budowę Via Baltica do Łomży można zaczynać
9. grudnia 2020 roku – to według wyliczeń Wojciech Borzuchowskiego, dyrektora białostockiego oddziału GDDKiA, termin ukończenia prac przy budowie odcinka Via Baltica od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” (bez węzła). W poniedziałek Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski, podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na ten odcinek drogi ekspresowej S-61. To pierwszy z sześciu odcinków łomżyńskiej części Via Baltica, który doczekał się formalnego pozwolenia na rozpoczęcie prac drogowych. - To decyzja na którą czekaliśmy, my mieszkańcy powiatu łomżyńskiego, od wielu, wielu lat – mówił Lech Szabłowski, starosta łomżyński.
Zezwolenie na budowę pierwszego z łomżyńskich odcinków Via Baltica
- W poniedziałek (12.08) o godz.11.00 wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisze ZRID, który obejmie budowę drogi ekspresowej S-61 na odcinku: węzeł „Śniadowo” - węzeł „Łomża Południe” (bez węzła) - poinformowała Anna Dzierszko, rzecznik prasowy wojewody. To pierwszy z sześciu odcinków łomżyńskiej części Via Baltica, który otrzyma decyzję ZRID. Zadanie realizuje firma POLAQUA. Za 17-kilometrów ekspresówki ma otrzymać 380 milionów złotych.
„Wykopki“ archeologiczne przed budową Via Baltica
Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zlecił wykonanie ratowniczych archeologicznych badań wykopaliskowych dla trzech pierwszych odcinków łomżyńskiej części Via Baltica. Prace pochłoną około 1,5 mln zł.
Drugi przetarg na Via Baltica Suwałki – Budzisko
GDDKiA poinformowała o ponownym ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 od końca obwodnicy Suwałk do przejścia granicznego z Litwą w Budzisku. Zapowiada też, że wkrótce będzie ponowny przetarg na odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej w kierunku Śniadowa. W obu przypadkach GDDKiA wypowiedziała umowy dotychczasowym wykonawcom w maju i czerwcu tego roku.
Budowa Via Baltica zacznie się jeszcze w wakacje?
Być może jeszcze pod koniec sierpnia zorganizowane będzie uroczyste „wbicie łopaty”, czyli symboliczne rozpoczęcie budowy pierwszego z odcinków łomżyńskiej części Via Baltica. Jak wcześniej informowaliśmy, drogowcy liczą, że do połowy sierpnia zostaną wydane urzędowe decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na pierwsze trzy odcinki drogi ekspresowej S-61 w okolicy Łomży. Decyzje ZRID mają mieć rygor natychmiastowej wykonalności, a to oznacza, że roboty drogowe powinny rozpocząć się niemal natychmiast. Na to liczą drogowcy, którzy już w okolicach Stawisk zgromadzili materiały i urządzenia do budowy Via Baltica a także politycy, którzy na tej inwestycji mogliby poprowadzić swoją kampanię wyborczą przed październikowymi wyborami do Sejmu i Senatu RP.
Pierwsze ZRID na łomżyńską Via Baltica za miesiąc?
Prawdopodobnie za miesiąc zostaną wydane decyzje o ze zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczące pierwszych z łomżyńskich odcinków drogi ekspresowej S-61. Chodzi od dwa „północne” odcinki od Kisielnicy do Szczuczyna oraz jeden południowy od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”. W sumie mają nieco ponad 50 km długości i - jeśli nie będzie jakichś dodatkowych niespodzianek - powinny być gotowe w pierwszym półroczu 2021 roku.
Kolejny wykonawca Via Baltica wyrzucony
GDDKiA poinformowała o odstąpieniu od umowy z firmą Impresa Pizzarotti, która była wykonawcą „ostatniego” odcinka drogi ekspresowej S61 Via Baltica: Suwałki – Budzisko. Niespełna miesiąc temu firma odebrała decyzję ZRID na budowę tego odcinka ekspresówki. „Na S61 Suwałki - Budzisko Wykonawca nie przystąpił jeszcze do „widocznej dla kierowców” realizacji kontraktu, tj. do prowadzenia robót budowlanych, a jego zaniechania w kwestii realizacji zapisów umowy miały miejsce jeszcze na etapie projektu i uzyskania niezbędnych zezwoleń do właściwej realizacji inwestycji - podała GDDKiA zaznaczając, że „po wielokrotnych wezwaniach firmy Impresa Pizzarotti, do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu(...) podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z Wykonawcą tej inwestycji.
Mają zbudować obwodnicę Łomży, właśnie zeszli z budowy ekspresówki do Poznania
Włoska firma Toto Costruzioni, która ma zaprojektować i zbudować większość obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61Via Baltica, zeszła z prowadzonej od kilku lat budowy odcinka S5 w okolicach Poznania. Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKIA potwierdza, że to ta sama firma, ale na razie nie wiadomo czy są jakieś powody, żeby martwić się o realizację przez Włochów naszej inwestycji.