Pieniądze i Via Baltica do Łomży będą – zapewnia MIiB i GDDKiA
- Proszę przyjąć zapewnienie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, naszego ministra Andrzeja Adamczyka, że przedsięwzięcie jest priorytetem resortu i zadanie zostanie skierowane do realizacji w ramach posiadanych źródeł finansowania Krajowego Funduszu Drogowego i Programu Budowy Dróg Krajowych czyli w ramach 107 miliardów złotych – mówił Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, podczas posiedzenia poselskiego zespołu ds. budowy obwodnicy Łomży i S61. Obecna na nim Monika Milwicz, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zapewniała że drogowcy do ogłaszania przetargów na łomżyńskie odcinki Via Baltica – według nowych wymogów prawa zamówień publicznych – będą gotowi w IV kwartale tego roku.
Kolejne przetargi na północne odcinki Via Baltica... i plany obwodnicy Łomży
GDDKiA oddział w Białymstoku ogłosiła przetargi na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna (8km) oraz projekt i budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku od obwodnicy Suwałk do Budziska (24,8 km). Oba zadania mają przewidziane dofinansowanie unijne w ramach CEF – projektu „Łącząc Europę” i mają być zrealizowane do końca 2020 r. Póki co nie wiadomo kiedy będą ogłaszane przetargi na łomżyńskie odcinki Via Baltica. GDDKiA opublikowała natomiast dokumentację z Koncepcją Programową części obwodnicy Łomży od węzła Łomża Zachód na skrzyżowaniu z drogą do Ostrołęki, przez węzeł Nowogród, nowy most na Narwi po węzeł Kolno w Kisielnicy.
Via Baltica - przetargi na odcinki do Szczuczyna
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie ogłosiła przetarg ograniczony na projekt i budowę 63 kilometrów drogi ekspresowej S61 od obwodnicy Szczuczyna do Raczek. W pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a do drugiego etapu zaproszonych zostanie maksymalnie 20 wykonawców, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie gwarantowała możliwość wywiązania się z realizacji zlecenia. GDDiKA podaje, że podpisanie umowy z wybranymi wykonawcami przewiduje w trzecim kwartale 2017 r., a zakończenie robót budowlanych w II połowie 2020 r.
Za 3 miesiące kompletna dokumentacja do przetargów na całą Via Baltica
- Do końca czerwca powinna być gotowa dokumentacja dotycząca przygotowań do budowy drogi S61 Via Baltica - poinformował PAP dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jerzy Doroszkiewicz przypomniał, że cała droga S61 jest ujęta w rządowym programie budowy dróg krajowych i autostrad i – jak się wyraził - „(...) mam nadzieję, że któregoś dnia dostaną decyzję o potwierdzeniu finansowania”. To konieczne, by można było ogłaszać przetargi na budowę. Jeszcze nie wiadomo, kiedy to będzie miało miejsce.
Via Baltica „do realizacji”, ale nie nasze odcinki
Prawdopodobnie jeszcze w kwietniu zostaną ogłoszone przetargi na projektowanie i budowanie brakujących odcinków Via Baltica od Szczuczyna do granicy z Litwą w Budzisku. To odcinek wytyczanej także przez Łomżę drogi ekspresowej S61, który uzyskał współfinansowanie ze środków instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF). Jak przekazuje Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, został on „już skierowany do realizacji”. Także Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA podaje, że w przygotowaniu są przetargi na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna oraz odcinek Suwałki – Budzisko. - Czekamy na zgodę Generalnego Dyrektora – mówi. Co z przetargami na pozostałe – tzw. łomżyńskie odcinki Via Baltica? Na razie nic nie wiadomo!
Kołakowski prosi ministra: pozwólcie ogłaszać przetargi na Via Baltica
Poseł Lech Kołakowski chce, aby minister infrastruktury i budownictwa wyraził zgodę na ogłaszanie przez GDDKiA przetargów na budowę Via Baltica na odcinku Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn z obwodnicą Łomży. W wysłanym w ubiegłym tygodniu liście poseł przytacza sześć argumentów, które – jego zdaniem – przemawiają za rozpoczęciem inwestycji już teraz. Kołakowski przekonuje ministra Andrzeja Adamczyka, że GDDKiA jest gotowa do ogłaszania przetargów, „które umożliwiłyby płynne przejście do kolejnych etapów prac zmierzających do budowy drogi” i podkreśla, że nawet ogłoszenie przetargów dziś będzie obciążać wydatkami Skarb Państwa dopiero począwszy od 2019 roku.
Koncepcja Programowa na kolejny fragment S61 do oceny ekspertów
W poniedziałek w siedzibie białostockiego oddziału GDDKiA odbędzie się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) poświęcone Koncepcji Programowej 17-kilometrowego odcinka S61 od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe” (bez węzła). To tzw. zadanie drugie z sześciu na jakie podzielono Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. GDDKiA udostępniła już materiały przygotowane przez projektantów. Na tym odcinku drogi przewidziano budowę jednego węzła drogowego „Śniadowo” w okolicach wis Tyszki Nadbory oraz Miejsca Obsługi Podróżujących w okolicach wsi Chomentowo.
Via Baltica będzie...
Na razie nie ma żadnych sygnałów, aby planowana Via Baltica przez Łomżę miała być ograniczona do drogi jednojezdniowej - miał zapewniać Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie w środę odbyły się pierwsze posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), analizujące Koncepcje Programowe dwóch odcinków S61: od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk i od obwodnicy Stawisk do obwodnicy Szczuczyna. W posiedzeniu ZOPI uczestniczył m.in. Lech Szabłowski, wicestarosta łomżyński, który dopytywał także o to, jaki jest dalszy harmonogram budowy tej ekspresówki.
Pierwsze koncepcje programowe Via Baltica do zatwierdzenia
Koncepcje Programowe dwóch odcinków S61 zostaną dziś przedstawione Zespołowi Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) w siedzibie białostockiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To odcinki drogi prowadzące na północ od Łomży - od węzła Kolno – do obwodnicy Stawisk, i od obwodnicy Stawisk do obwodnicy Szczuczyna.
Via Baltica vs. Via Carpatia
Ministrowie transportu Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji podpisali „deklarację” na rzecz Via Carpatia. „Jej celem jest potwierdzenie wysokiej rangi korytarza, w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu, przy kolejnej aktualizacji sieci” - podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Via Carpatia ma ciągnąć się od Budziska przez Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów po Barwinek. Poprowadzenie takiego korytarza może rodzić pytania o zasadność budowy drogi wytyczonej przez Łomżę, tym bardziej, że dziś na szlaku Via Carpatia jest dziura - odcinek drogi krajowej nr 8: Augustów – Korycin, nie został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T z uwagi na uwarunkowania środowiskowe, ani przez polski rząd do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023. Ministerstwo zapewnia, że „białostocka” Via Carpatia nie zaszkodzi „łomżyńskiej” Via Baltica.
Klub parlamentarny PiS chce szybszej budowy obwodnicy Łomży
Stanowisko w sprawie przyspieszenia budowy drogi ekspresowej S 61, zwanej Via Baltica, w tym obwodnicy Łomży, przyjęło kilkudziesięciu posłów Prawa i Sprawiedliwości w Hotelu Gromada w Łomży podczas posiedzenia wyjazdowego klubu parlamentarnego PiS. Przemawiał do nich, m.in., biskup Tadeusz Bronakowski, ale o czym – trudno napisać, bo na salę nie wpuszczano dziennikarzy. Na chwilę weszli operatorzy kamer i fotoreporterzy, reszta tłoczyła się w korytarzu między salami. Organizatorzy nie kryli, że spotkanie służy głównie promowaniu Anny Anders (lat 65) na senatora.
Via Baltica przez Łomżę - rząd nie ma pieniędzy
W najbliższych trzech - czterech miesiącach na pewno nie będą ogłaszane przetargi na poszczególne odcinki Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej przez obwodnicę Łomży po Szczuczyn. W tym roku też raczej nie – mówił Jerzy Szmit wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport drogowy i budowę dróg. - Realnie, to raczej przyszły rok mogły być tym, który będzie otwierał te następne kroki w tym procesie – dodawał pytany kiedy ruszy budowa Via Baltica, dodając, że podstawowym mankamentem jest brak środków. - Na pewno taka wola jest – zapewniał Szmit w Łomży.
Via Baltica do 2023 r.? Wiceminister Szmit: „Myślę, że tak się stanie”
Via Carpatia „to raczej nie jest perspektywa najbliższych lat”, prace przy trasie Via Baltica są „najbardziej zaawansowane”, a na pytanie czy droga powstanie w całości do 2023 r. odpowiedział „myślę, że tak się stanie”. Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport drogowy oraz kwestie dotyczące rozwoju sieci autostrad i dróg ekspresowych udzielił wywiadu Gazecie Współczesnej w sprawie planów budowy dróg w północno-wschodniej Polsce.
Ekspresówką od Ostrowi Mazowieckiej do Warszawy
GDDKiA podpisała umowę na budowę 16-kilometrowy fragmentu ekspresowej „ósemki” pomiędzy węzłem „Poręba”, a istniejącą obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej. - Tym samym z chwilą rozpoczęcia sezonu budowlanego w realizacji będą wszystkie brakujące odcinki S8 pomiędzy Wyszkowem a Białymstokiem. W sumie 83 km na terenie województw mazowieckiego i podlaskiego – podkreśla Rafała Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku. Cała ekspresówka od Ostrowi Mazowieckiej do Warszawy ma być gotowa w 2018 roku.
Stanowisko PiS w sprawie Via Baltica
„Pragniemy przyspieszyć budowę rozpoczętych inwestycji drogowych i kolejowych oraz zrealizować te, które pozostają jeszcze w sferze projektów i uzgodnień” - to oficjalne stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w sprawie infrastruktury drogowej i kolejowej Województwa Podlaskiego. W piątek w Suwałkach odbyło się posiedzenie wyjazdowe posłów i senatorów PiS w trakcie którego je przyjęto. Dotyczy ono m.in. Via Baltica przez Łomżę. PiS przede wszystkim krytykuje poprzednio rządzącą w kraju koalicję PO-PSL.
„Jest wola polityczna”...
„Jest wola polityczna”, aby budować drogę Via Carpatia. „Chcemy, aby stała się ona jednym z najważniejszych szlaków w Polsce i tej części Europy” - mówił kilka dni temu Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Droga z Węgier przez Słowację i Polskę miałaby prowadzić na Litwę. U nas miałaby pokrywać się z planowaną S19 od Rzeszowa przez Lublin po Białystok, po czym dalej na północ prowadziłaby do Augustowa i Suwałk. Takie zdefiniowanie „woli politycznej” może budzić podejrzenia o przyszłość łomżyńskiej Via Baltica. Póki co mamy zapewnienie, że „podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa działania są ukierunkowane na możliwie jak najszybszą realizację całego korytarza trasy Via Baltica, którego częścią będzie droga ekspresowa S61” (od Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Ełk i Suwałki do granicy z Litwą – dop. red.).
Koncepcje Via Baltica czekają na zatwierdzenie
Pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku kończą już analizy opracowanych tzw. „koncepcji programowych” na 6. odcinków drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn. Jeszcze w lutym mają odbyć się pierwsze posiedzenia Zespół Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) przy Dyrektorze Oddziału w Białymstoku, a do końca maja mają one przejść ocenę KOPI czyli Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. Oczekuje się, że jako pierwszy całą procedurę przejdzie odcinek obwodnicy Łomży od węzła Łomża Zachód (skrzyżowanie z drogą do Ostrołęki w okolicach Sierzput Młodych) po węzeł Kolno w Kisielnicy. Najważniejsza jego częścią jest ponad kilometrowej długości most przez Narew.
Ostatni kawałek białostockiej S8
GDDKiA w Białymstoku podpisała we wtorek umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej odcinka „ósemki” pomiędzy granicą województwa podlaskiego a obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej. To ostatni brakujący kawałek białostockiej S8. 9,4 km drogi ekspresowej i około 24 kilometry dróg serwisowych za niemal 250 milionów złotych zbudować ma firma POLAQUA.
Hipokryzja wokół obwodnicy Łomży
W nocy z piątku na sobotę Sejm uchwalił budżet państwa na 2016 roku. W trakcie głosowań posłowie PiS odrzucili ponad 300 poprawek zgłoszonych przez opozycję. Wśród nich była m.in. poprawka zapisująca 5 mln zł na „prace projektowe” obwodnicy Łomży. Szybko po głosowaniach regionalni posłowie PO zarzucili tym z PiS, że są hipokrytami. Ci odpowiadają tym samym epitetem twierdząc, że posłowie PO mieli czas by obwodnicę i Via Baltica zbudować. W politycznej wrzawie nie chodzi o to by obwodnicę nam zbudować, ale wykazać kto jest gorszy. Po raz kolejny regionalni i lokalni politycy przedkładają partyjne waśnie nad interesy mieszkańców regionu wykazując się przy tym co najmniej brakiem wiedzy.
Zaczynają budować nam ekspresówkę do Wyszkowa
334,7 mln zł będzie kosztowała budowa niespełna 13-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S8 pomiędzy Wyszkowem a Porębą znajdującą się mniej więcej w połowie drogi do Ostrowi Mazowieckiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z firmą Skanska umowę na jej realizację. - Zgodnie z umową inwestycja ma być gotowa w połowie lipca 2018 roku – przekazuje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału GDDKiA, która zleca prace przypominając, że na tym odcinku od grudnia ubiegłego roku trwa już niezbędna wycinka drzew kolidujących z planowaną drogą.